Hæder

Esbjerg Universitetspris 2019

Fredag 22. november blev Julie Dalgaard Guldager fra Folkesundhedsvidenskab som den ene af to studerende hædret med Esbjerg Universitetspris ved en stor prisuddeling på ECH Park i Esbjerg.

Af Ane Line Søndergaard, , 22-11-2019

Prisen, der uddeles til fremragende studerende for at fremme erhvervsrettet forskning med internationale perspektiver, blev overrakt af tidl. forskningsminister Tommy Ahlers (V) også kendt som serieiværksætter og investor fra Løvens Hule på DR. Ud over æren følger en pengepræmie på 25.000 kr. til hver af de to prismodtagere.

Mere effektive sundhedskampagner

Julie Dalgaard Guldager har netop indleveret sin ph.d. i Folkesundhedsvidenskab ved SDU Esbjerg. Under overskriften ”Aktiv Året Rundt” har hun analyseret en landsdækkende skolekampagne, der har haft til hensigt at gøre skolebørn mere aktive.

Gennem sit omfattende arbejde er Julie Dalgaard Guldager med til at sikre viden, der fremover kan være med til at gøre sundhedskampagner til børn mere effektive. På den måde kan lærere bedre bruge kampagnerne som en aktiv del af undervisningen.

- Det er stort arbejde over mange år at lave en ph.d., så det er rigtig dejligt at der er blevet lagt mærke til det og at få den store anerkendelse, som prisen er udtryk for, siger hun.

Julie Dalgaard Guldager kommer oprindeligt fra Nordsjælland, men valgte at tage til Esbjerg for at læse Folkesundhedsvidenskab. Efter at have arbejdet nogle år som sundheds- og arbejdsmiljøkonsulent i Esbjerg Kommune, bragte ph.d.’en hende tilbage til hendes gamle undervisere på SDU.

Forsker i unge og alkohol

Julie Dalgaard Guldager er for øjeblikket fastansat ved Forskningsafdelingen ved UC SYD, men de næste to år skal hun også arbejde på et forskningsprojekt ved SDU. Her skal hun forske i alkohol og skolebørn - bl.a. ved hjælp af virtual reality.

- Jeg synes at prisen hænger fint sammen med mit engagement i byen. Jeg ved ikke, hvad prispengene skal bruges til endnu. Jeg overvejer at tage på en spændende konference, som der ellers ikke ville være råd til at deltage i, siger hun. Jeg har ikke noget konkret i tankerne lige nu, men præmien skal bruges på at højne min faglighed og gøre mig endnu dygtigere.

Årets anden prismodtager var Mikkel Rank Nielsen, ph.d i Molekylærbiologi ved Aalborg Universitet Esbjerg.

Fakta

Esbjerg Universitetspris uddeles til fremragende studerende ved Aalborg Universitet Esbjerg og SDU Esbjerg for at fremme erhvervsrettet forskning i innovation, kompetence og internalisering. Fondene under Claus Sørensens Fond, Danske Bank Fonden i Esbjerg, Business Esbjerg, Esbjerg Fonden og Lida & Oskar Nielsens Fond stiller et kapitalgrundlag på op til 50.000 kr. til rådighed for Universitetsprisen hvert år.

Priserne blev overrakt af tidl. forskningsminister Tommy Ahlers (V) ved konferencen ’Fremtidens uddannelser og arbejdskraft i Esbjerg-området’ på ECH Park i Esbjerg fredag eftermiddag.

Redaktionen afsluttet: 22.11.2019