EfB i tæt samspil med SDU om sponsorer

EfB har indgået et samarbejde med SDU Esbjerg om at forbedre effekten af at markedsføre sig via professionel fodbold og øge forskningen inden for området.

Oliver Schnittka, der er associeret professor inden for marketing under Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi på SDU, forventer, at samarbejdet vil blive til stor gavn for begge parter.

EfB vil få gode råd om, hvordan klubben kan forbedre sine relationer til samarbejdspartnere og løfte deres udbytte af at være sponsorer i EfB. SDU vil få adgang til EfB’s samarbejdspartnere, primært sponsorer, og vil få data om tilskuertal, tv-seere, marketingaktiviteter og indblik i den årlige, landsdækkende tilskuerundersøgelse, Superliga Survey, til brug for forskning.

- Vi kobler universitet og en professionel fodboldklub, og jeg er overbevist om, at begge parter vil få udbytte af samarbejdet. Vi vil for eksempel kunne hjælpe EfB med at rebrande klubben, så den bliver mindre afhængig af præstationerne på banen. Modsat vil vi have gavn af at komme tæt på klubben i vores forskning, siger Oliver Schnittka.

Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi råder samlet over 40-45 forskere, der arbejder inden for tre områder. Oliver Schnittka og hans medarbejdere underviser og forsker inden for sportsmanagement, og EfB er den første sportsklub, der inddrages i den form for forskning.

Oliver Schnittka vurderer, at virksomheder kan forbedre deres brand ved at blive forbundet med en professionel fodboldklub. Fra udlandet er der flere eksempler på, at store koncerner har bevæget sig fra anonymitet til at være særdeles kendt ved at involvere sig i topfodbold. Et af dem er finans- og forsikringskoncernen Signal Iduna, der lægger navn til bundesligaklubben Borussia Dortmunds hjemmebane og har opnået stor effekt af det.

- Også i når det gælder socialt ansvar, CSR, har det effekt, at man gør noget godt for en fodboldklub og støtter den. Derudover fungerer et sponsorat som belønning til kunder og medarbejdere, der kan inviteres til fodbold, og derved kan man pleje nære samarbejdspartnere direkte, siger Oliver Schnittka.

SDU vil som en del af samarbejdet kunne stille studerende til rådighed for opgaver i EfB, og Oliver Schnittka og hans kolleger vil være til rådighed ved sponsorarrangementer om effekten af at brande sig via topfodbold.

EfB’s kommunikationsansvarlige, Rasmus Nejstgaard, har tilsvarende forventninger til samarbejdet.

- Vi arbejder løbende på at gøre det endnu mere attraktivt at markedsføre sig via EfB, og i disse bestræbelser føjer samspillet med SDU en ny, mere videnskabelig dimension til. Vi vil via SDU levere artikler til samarbejdspartnere og opbygge et vidensbibliotek på vores hjemmeside, som kan styrke virksomhedernes grundlag for at træffe professionelle beslutninger om brug af sponsorkroner, siger Rasmus Nejstgaard.

Redaktionen afsluttet: 30.11.2016