1969: Odenses første doktor var ikke ægte odenseaner!

Tilbageblik på SDU - Ny Viden november 2018.

Han er jo slet ikke fynbo, konstaterer Fyns Tidende forbløffet, da universitetets første doktordisputatsforsvar skal finde sted.

Forsvaret foregår den 31. januar 1969. Æren tilfalder historiker ved Danmarks Lærerhøjskole, Finn Løkkegaard. Han brillerer med en 600 sider lang afhandling om diplomat Henrik Kaufmanns arbejde i USA under 2. Verdenskrig.

- Kan det ikke gøres kortere, spørger journalisten, da Fyns Tidende bringer et interview med doktoranden under overskriften ’Han er ikke vaske­ægte odenseaner’.

Her kan avisen afsløre, at det otte år lange arbejde, som lå til grund for afhandlingen, faktisk har fundet sted i København.

Til journalistens ærgrelse skyldes valget af Odense Universitet som ramme om forsvaret kun, at historiker Jørgen Hæstrup fra universitetet har spillet en central rolle i Løkkegaards arbejde.

Alligevel er udnævnelsen af den første doktor vigtig for det unge universitets selvforståelse.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden november 2018:

• Første kemiprofessor

Peter Boll udnævnes til universitetets første professor i kemi.
  • Ny rektor

Den sundhedsviden­­skabelige dekan, Franz Bierring, udnævnes til rektor og bliver dermed den anden til at bære universitetets rektorkæde.
  • Nye læger

37 nybagte kandidater aflægger lægeløftet, og professor Tage Kaarsted holder festforelæsningen, der hedder ”Det moderne monarki”.
  • Kvinder og teknologi

Center for Kvindestudier står bag et teknologi- kursus til kvindelige medarbejdere i erhvervslivet.
  • Forskerpark indvies

Et langvarigt ønske bliver til virkelighed, da Forsker­parken i Odense indvies.
  • Stor fusion

Odense Universitet fusionerer med Handels­højskole Syd/Ingeniørhøjskole Syd og Sydjysk Universitets­center. Syddansk Universitet er dermed skabt.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019