1998: Grundig skibsreder

Tilbageblik på SDU - Ny Viden november 2019.

Midt i 1980’erne begynder universitetet et samarbejde med Lindøværftet om at udvikle robotter til programmering af komplicerede svejseopgaver.

A.P. Møller tager første spadestik til Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Samarbejdet går så godt, at ejeren af skibsværftet, A.P. Møller, hen over 1990’erne indleder en række samtaler med daværende dekan (senere rektor) Jens Oddershede og rektor Henrik Tvarnø om at donere et institut til robotforskning.

Skibsrederen foreslår derfor et fysisk møde mellem de tre, så han med egne øjne kan bese forholdene på universitetet.

Da A.P. Møllers privatfly lander i Beldringe Lufthavn i Odense, fragter chaufføren ham imidlertid ikke direkte til universitetet.

I stedet har den succesrige erhvervsmand diskret sat fællestillidsmanden på Lindø stævne. Under fire øjne vil skibsrederen have fællestillidsmandens syn på universitetet samt de to herrer, han har en aftale med.

Meldingen må have været positiv, for i 1998 fører A.P. Møller selv skovlen til første spadestik til Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Siden har instituttet været stærkt medvirkende til, at Odense i dag har en meget succesfuld position inden for robotteknologi.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden november 2019:

• 14 professorater

Finansministeriet bevilger i alt 14 professorater til det kommende universitet i Odense.
  • Studerende i Odense

Ifølge en undersøgelse er 3000 i gang med en videregående uddannelse i byen.
  • Første elektronmikroskop

Den senere rektor Franz Bierring står for indkøbet af universitetets første elektronmikroskop.
  • Tættere samarbejde

Lektor Hans Bekker-Nielsen fra Nordisk Institut opfordrer byens politikere til tættere samarbejde.
  • Ingen fyringsrunde

Trods økonomiske stramninger forsikrer rektor Aage Trommer, at der ikke er aktuelle fyringsplaner.
  • Akut boligmangel

Nye studerende har ved semesterstart oprettet en teltlejr ved universitetet.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019