1966: Kongelig aftenfest

Tilbageblik på SDU - Ny Viden marts 2019.

En enkelt ungersvend dristede sig til at byde tronfølgeren op til dans.

Prinsesse Marie ankommer til SDU.

For kongeparret og andre særligt indbudte sluttede universitetets officielle indvielsesfest med souper og efterfølgende dans på Odense Rådhus.

I god demokratisk ånd var de studerende også inviteret, og en enkelt ungersvend følte, at aftenens samvær mellem høj og lav også tillod, at han gennem en hofdame bød tronfølgeren op til dans. Han fik dog et venligt nej. Selv om der var tale om en stor festdag, var en dans tilsyneladende at sætte næsen for højt – selv for en nybagt herre på vej ind i den fynske åndselite.

Ved festen var der også mange fotografer og journalister, og næste dag kunne man eksempelvis læse følgende i BT:

”Bag en philodendron ved en af barerne i Odenses rådhushal inklinerede overlæge Poul E. Andersen for fru universitetsadministrator Bengt Bengtson. Andersen er tidligere Danmarksmester i 100 meter løb og danser shake”.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden marts 2019:

• Første kandidat

Første kandidat, som har læst hele studiet ved universitetet, dimitterer og bliver magister i filosofi.
  • Fynske grevskaber

En afhandling om administrationen af fynske grevskaber og baronier i perioden 1671-1849 har cand.mag. Lotte Dombernowsky som forfatter.
  • Sprogfejde

En vagtmester anklager det akademiske personale for at formulere sig uforståeligt i universitetets personaleblad. Kritikken tages op i pressen.
  • Udlandsophold

Universitetet indfører som det første i Danmark ECTS på alle sine fakulteter.
  • Politiker-eksamen

Poul Nyrup er første gæst, da Institut for Statskundskab introducerer eksamination af politikere.
  • Elektrisk skraldebil

Forskere fra SDU samarbejder med industrien om at udvikle elektrisk skraldebil.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019