Statsminister på knæ for robotbørn

Lars Løkke Rasmussen var på knæ, da han besøgte Teknologiskolen på SDU. Teknologitossede børn viste stolt deres robotprojekter frem til en statsminister i børnehøjde.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 20-01-2017

- Hej, jeg hedder Lars. Dav!

Mellem et sammensurium af Legoklodser, robotter, iPads, computere og ledninger til at binde det hele sammen, tog børn fra Teknologiskolen imod statsminister Lars Løkke Rasmussen.

- Virker den? Har du overhovedet prøvet, om den virker? fyger det gennem luften, inden børnenes robotter skal præstere deres ypperste for at imponere statsministeren.

En robot, som er bygget af Legoklodser og koblet op til en computer, skal sortere M&M’s efter farve, men det går lidt trægt med at holde styr på farverne.

- De har brugt rigtig mange M&M’s på projektet, griner lektor Jacob Nielsen, som er formand for Teknologiskolen.

Går til robot

Over 20 børn fra Teknologiskolen, som holder til på SDU, er mødt op, for at tage pænt imod statsministen, som havde ønsket at se nærmere på et fritidstilbud lidt ud over det sædvanlige.

Når andre børn går til spejder eller gymnastik, besøger godt 100 børn hver uge Teknologiskolen. De går til robot, hvor de leger og nørder med robotter, software og elektronik.

- Hvor tit kommer I her? spørger statsministeren, som er kommet helt ned på knæ for at være i øjenhøjde med drengene.

- Vi kommer her én gang om ugen i et par timer.

Lego og masser af ledninger

Benjamin på 12 år har bygget en robotbil af Lego og en masse ledninger. Ved hjælp af lyssensorer kører bilen på de sorte streger på bordet.

- Jeg har lidt problemer med krydset, siger Benjamin, da bilen har svært ved at finde ud af, hvilken vej den skal køre.

- Den kører lidt stille, konstaterer Lars Løkke Rasmussen forsigtigt, da bilen står næsten stille.
- Men til gengæld larmer den jo så heller ikke, tilføjer han opmuntrende, mens robotbilen får sneget sig i mål i et adstadigt tempo.

Håber at så frø til robotingeniører

Teknologiskolen blev startet i 2015 af lektor Jacob Nielsen og adjunkt Jørgen Christian Larsen, som begge er ingeniører og ansat på det Tekniske Fakultet, SDU.

De undrede sig over, at der ikke fandtes en fritidsinteresse, som kunne opmuntre og stimulere børns naturlige nysgerrighed og interesse for teknologi og robotter. De skabte Teknologiskolen, som er en frivillig forening og fik lov til at låne lokaler på SDU.

Børnene i Teknologiskolen, som typisk er mellem 5 og 16 år, bliver inddelt efter alder og interesser. Og så mødes de hver uge og udvikler sig til at blive fisk i vandet i den teknologiske tidsalder. Og håbet er, at interessen varer ved, så børnene senere vælger at uddanne sig inden for IT eller robotteknologi.

- Det er et skulderklap af karakter, når statsministen vælger at besøge vores lille forening, og jeg håber, at vores børn kan inspirere ham, siger Jacob Nielsen.

Teknologiskolen

Teknologiskolen er en frivillig forening, der tilbyder teknologisk orienterede fritidsaktiviteter for børn og unge i Odense og omegn. Foreningen drives på frivillig basis af teknologi-interesserede forskere, lærere og studerende fra bl.a. Syddansk Universitet, Odense kommunes skoler og gymnasier.

Redaktionen afsluttet: 20.01.2017