Studiet starter i gokart

Ræs i elektrisk gokart skød semesteret i gang for kandidatstuderende i elektronik. Efter at have trykket på speederen skal de unge nu selv i gang med at udvikle styringen til en elektrisk motor.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 02-02-2017

Kunne du ikke finde speederen? Asger Holst springer ud af gokarten efter at have ræset fem omgange og sneget sig op på en adstadig omgangstid på 33 sekunder - cirka seks sekunder langsommere end hurtigste tid.
- Det er sjovt. Der er liv i den, siger Asger, mens han tager hjelmen af og kører en hånd gennem håret.

19 unge, som nu kan kalde sig civilingeniørstuderende i elektronik på SDU, er mødt op på gokartbanen hos Bowl'n'Fun for at deltage i en lidt anderledes første skoledag på kandidatniveau.

Underviserne har bygget den elektriske gokart, som er den røde tråd gennem dagen, og som samtidig er overskriften på det ambitiøse semesterprojekt, som de studerende allerede nu skal i gang med. At udvikle styringen til motoren i en elektrisk gokart.

Det sociale og det faglige i spil

- Det handler om at få det sociale og faglige sat i spil på en sjov måde. Det, tror vi på, giver motivation, siger lektor Karsten Holm Andersen og peger på dagens program:

• Introduktion for kandidatuddannelsen i Elektronik
  •  Ræs
  •  Introduktion i semesterprojekt
  •  Ræs.
    De studerende bliver allerede fra morgenstunden inddelt i tre grupper. De skal kappes om at få den bedste omgangstid på racerbanen. Og senere skal de samme grupper finde ud af at udvikle styringen til motoren i semesterprojektet.

Vigtigt at kunne arbejde sammen

- Det er godt, at underviserne har sammensat grupperne. Det tvinger os til at arbejde sammen med nogle, som vi ikke kender. I min praktiktid hos virksomheden Linak, lærte jeg, hvor vigtigt det er, at kunne arbejde sammen med folk, som man ikke umiddelbart svinger med. Så det ruster os til den virkelige verden, siger John Nielsen.

Det er Beatriz Descals helt enig i. Hun er en af holdets få piger, og hun er kommet helt fra Spanien for at læse elektronik på SDU.
- Jeg valgte at læse elektronik her, fordi de er nogle af de bedste indenfor mit felt, siger Beatriz Descals. Hun er en ud af seks internationale studerende på holdet.
- Jeg er glad for, at vi laver noget socialt, for jeg kender ikke nogen af de andre, siger hun.

Studerende mødes igen til dyst

- Det er svært at styre bilen, mens den bremser ik’?
De mere eller mindre vellykkede køreteknikker bliver fulgt tæt fra langsiden.
- Det er altid sjovt at lege med gokart. Det er også fedt at se underviserne i nogle andre omgivelser end i klasselokalet, siger Asger Holst.

Efter at have trykket på speederen, grint og heppet skal de studerende allerede fra i morgen til at dykke ned i værktøjskassen indenfor effektelektronik og intelligent styring og finde ud af, hvordan en elektrisk motor er bygget op.

- Omkring juni, når de studerende har afleveret semesterprojekt, tager vi endnu en tur på racerbanen. På det tidspunkt skal de konkurrere om, hvilken gruppe, der har udviklet den bedste styring af motoren, siger Karsten Holm Andersen.

Civilingeniør i elektronik

Se uddannelsen