August

• 29.08.2017

Læger skal lære empati af litteraturen

SDU indfører fra dette semester – som det første universitet i landet – obligatorisk undervisning i litteratur og kreativ skrivning for medicinstuderende. Det skal sikre, at man uddanner mere empatiske læger. Vi var med til første undervisningsgang på Narrativ medicin.

• 25.08.2017

Studerende vinder tid på supercomputer

I SDU Supercomputer Challenge arbejder studerende med komplekse problemer, som virksomheder ikke selv har kunnet løse

• 23.08.2017

SDU scorer højt på studiemiljø

Studiemiljøet har aldrig været bedre på SDU. Det viser en ny undersøgelse, hvor mere end 10.000 SDU-studerende har deltaget.

• 23.08.2017

Forskere leder med lys og lygte efter proteiner

I jagten på proteiner, som skal mætte klodens voksende befolkning, har forskere nu kig på olieplatforme. Overskydende gas kan bruges til at skabe proteiner.

• 22.08.2017

Nobelprismodtager gæster SDU

Den amerikanske fysikprofessor Samuel Ting holder 1. september foredrag på SDU’s Danish Institute for Advanced Study.

• 16.08.2017

Forgiftninger fulgte med drikkevandet i Pompeii

De gamle romere var berømte for deres avancerede vandforsyning. Men drikkevandet i rørledningerne blev formentlig forgiftet i et omfang, der kan have ført til daglige problemer med opkast, diarre, leverskader og nyreskader. Det viser analyser af vandrør fra Pompeii.

• 11.08.2017

Hellow: Ny app kan hjælpe dig i en ny by hvor du ingen kender

Yonas Alizadeh har skabt en app, som kan hjælpe studerende med at lære nye mennesker at kende i en ny by.

• 10.08.2017

50 skildpadder reddet fra illegal handel

SDU-biolog er med til at undersøge 50 skildpadder, som er kommet til Danmark efter en beslaglæggelse i Kroatien. De var tiltænkt det illegale marked, men kan nu se frem til et mere sikkert liv.