Lær et nyt sprog og styrk hukommelsen

Forskning viser, at det at tilegne sig et nyt sprog kan have en nyttig sidegevinst. Men det er ikke ligegyldigt hvilket sprog, man vælger.

Af Maria Slej Hasselstrøm, mash@sdu.dk, 07-09-2016

Det kan som voksen være svært at lære et nyt sprog, men der er rigtig god grund til at terpe.

For udover at det bliver nemmere at begå sig, når man er på ferie, skærper de indlærte gloser også hjernecellerne i en anden forstand. Det konkluderer et forskningsprojekt på Institut for Sprog og Kommunikation.

-Vores undersøgelser viser, at det at lære et andet sprog kan forbedre din hukommelse. Men undersøgelserne viser også, at det har betydning, hvilket sprog du lærer. Tysk vil derfor være et rigtig godt valg, fortæller Dietha Koster, der er ph.d.-studerende.

Forskerne har testet omkring 200 spanierne og tyskere og det viste sig, at de spaniere, der har lært tysk blev bedre til at huske, hvordan en genstand var placeret.

Film og foto: Anders Boe

Spansk hæmmer opmærksomheden

Forklaringen er, at man på tysk har flere  udsagnsord til at beskrive det, som på spansk beskrives med ét. I og med at man skal tage stilling til, hvilket verbum der er mest korrekt at bruge, bliver man også mere opmærksom på genstandens placering.

Denne opmærksomhed leder til, at man bedre kan huske det efterfølgende.
Faktisk var det så signifikant en ændring, at de tysktalende spaniere blev bedre end de indfødte tyskere til at bemærke, når der blev ændret på tingens placering.

Omvendt blev tyskere, der har lært spansk dårligere til at huske genstandens placering, da det ikke er relevant for valget af ord på spansk.

- I en tid med globalisering og migration er det vigtigt at forstå, hvordan det menneskelige sind er påvirket af flersprogethed og at man beskriver verden forskellig ud fra hvilket sprog, man bærer sig, siger Dietha Koster.

Mød forskeren

Dietha Koster er ph.d.-studerende på Institut for Sprog og Kommunikation.

Redaktionen afsluttet: 06.09.2016