Abers hjerner skal styre fremtidens hjem

Forskere vil kopiere abers hjerneaktivitet for at skabe fremtidens smarte hjem, hvor hjerne og computer smelter sammen og bliver til intelligente systemer.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 15-11-2016

Tænk på en kop kaffe og kaffemaskinen går i gang med at brygge.

Forskere på SDU er ved at kopiere abers tankemønstre for at udvikle intelligente systemer, som kan give tankens kraft en helt ny betydning. De forsøger at få abers hjerner til at smelte sammen med computeren.

- Vores langt-ud-i-fremtiden vision er, at en stærkt handicappet person blot skal tænke på at drikke en kop kaffe, og et intelligent system udfører det samlede kompleks af nødvendige handlinger, siger lektor Poramate Manoonpong fra SDU Embodied Systems for Robotics and Learning og fortsætter:

- Anvendelserne af en sådan teknologi er næsten ubegrænsede. I enhver situation, hvor vi normalt interagerer med vores computer og robot gennem tale, touch funktioner, tastaturer eller mus, kunne vi i stedet bare tænke på, hvad vi gerne vil have gjort, og systemet finder ud af det.

Hjerner og robotter smelter sammen

Poramate Manoonpong arbejder inden for det felt, hvor hjerner og robotter smelter sammen og bliver til intelligente systemer.

Han er sammen med sin kollega, adjunkt Jørgen Christian Larsen, med i det europæiske forskningsprojekt "Plan 4Act: From Monkey Brain to Smart House Control", som har modtaget 31,5 millioner kroner.

Robotforskerne følger nøje den seneste udvikling inden for hjerneforskning for at finde ud af, hvordan de bedst kan overføre hjernens komplekse og hurtige signaler til robotter eller intelligente systemer.

Og det nye er, at det er den hjerneaktivitet, som sker forud for en handling, som er mest interessant.

Hjernen simulerer handling

- Inden vi foretager en handling, planlægger eller simulerer hjernen handlingen, og selve handlingen foretages langt hen ad vejen per refleks.

- Målet med vores forskning er at forstå den forudgående hjerneaktivitet og bruge den viden til at styre og forbedre enheder i fremtidens smarte hjem, forklarer Poramate Manoonpong og fortsætter:

- Neurofysiologiske studier har for nyligt vist, at mental simulering hos dyr er meget mere udbredt end antaget. Eksisterende hjerne-maskine-interfaces tager ikke hensyn til den hjerneaktivitet, som sker i den fase. Derfor vil vi i projektet begynde med at studere abers forudsigelige hjerneaktivitet.

Oversættelse til computersprog

Ved the German Primate Center i den  tyske by Göttingen har forskerne udstyret en abe med elektroder, som kan føre dens hjerneaktivitet over i en computer.

Aben bliver trænet i at foretage forskellige handlinger og får en godbid, når den gør det rigtigt.

De to SDU-forskeres opgave i forskningsprojektet er at udvikle et intelligent styresystem, der oversætter informationerne fra abens hjerne til computersprog, så abens hjerneaktivitet kan bruges til at udvikle bedre styresystemer til fremtidens smarte hjem.

- Vi er fem partnere i forskningsprojektet, og vi har fordelt opgaverne i mellem os, så når forskerne i Tyskland har optaget abens hjerneaktivitet, sender de optagelserne til os. Vi konverterer dem til præcise kommandoer via vores intelligente styresystem til kontrolsystemet i vores smart house i Spanien, siger Poramate Manoonpong.

From Monkey Brain to Smart House Control

Forskningsprojektet består af fem partnere: University of Göttingen, German Primate Center, SDU, Technical University of Madrid and TSB Company from Spain. Projektet har modtaget 31 mio. kr. fra midler under EU´s største forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020.

Redaktionen afsluttet: 15.11.2016