Skip to main content
DA / EN

Mennesker skal lære sprog med hjælp fra robotter

Forsker undersøger, hvordan mennesker hurtigere og bedre lærer dansk, engelsk og tysk som andetsprog med hjælp fra robotter.

Af Kathrine Højte Lynggaard , 22-03-2016

Det er udfordrende at lære nye sprog. Grammatikken skal indstuderes, og ordforrådet opbygges. Og oven i kommer prosodien. Prosodien er typisk det sidste, man mestrer, når man lærer et nyt sprog.

Prosodien er den tone, melodi og rytme, hvormed noget bliver sagt. Når du for eksempel stiller spørgsmål, giver ordet videre, starter eller afslutter en samtale har prosodien afgørende betydning for, hvordan andre forstår det, du siger. 

Prosodien er noget af det vanskeligste at lære, og det er samtidig svært at forklare og undervise i.

Men forskere bag et nyt forskningsprojekt er i gang med at finde ud af, hvordan mennesker hurtigere og bedre lærer at mestre prosodien i dansk, engelsk og tysk som andetsprog. Og det med hjælp fra robotter.

sprogrobotter

Venner får en lang hilsen

Forskningsprojektet ledes af professor Kerstin Fischer fra Institut for Design og Kommunikation, og projektet har allerede kastet første resultat af sig.

Forskerne har undersøgt, hvordan prosodien i en hilsen afhænger af, hvor godt man kender den person, man hilser på.
En gruppe testpersoner mødte forskernes to robotter, der i anledning af forsøget havde fået navnene John og Jim.

Mens Johns hilsen var kort: Hello, I’m John, trak Jim sin hilsen ud: Hel-lo, I’m J-im. Forsøget viste, at testpersonerne brød sig bedre om og følte tonen mere familiær med Jim end med John.

- Hilsenens længde er altså afgørende for, hvor familiær og tæt man er på den, man hilser på. Det er en viden, der er direkte anvendelig for sprogstuderende, når de i praksis skal bruge deres andetsprog, siger forsker Kerstin Fischer.

Forskningsprojektet, der slutter i 2019, har fået 5,4 millioner kroner fra Det Frie Forskningsråd.

Foto: Michael Yde Katballe

Kerstin Fischer

Professor ved Language and Technology Interaction. Hun forsker i samtale, sprogbrug og kommunikationsdesign - og har i den sammenhæng arbejdet med robotter i mange år. Kerstin Fischer leder forskningsprojektet Improving Language Pedagogy at the Prosody-Pragmatics Interface using Human-Robot Interaction.

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 22.03.2016