Farver skal fange kritiske patienter

Hospitaler har svært ved at spotte de patienter, som under indlæggelsen pludseligt får det kritisk dårligt. I stedet for bip-lyde skal farver skabe et hurtigt overblik over patientens tilstand.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 01-03-2016

Farverne grøn, gul, orange og rød skal gøre det lettere for personalet på hospitaler at spotte de akutte patienter, som er i risikozonen for at udvikle uventede livstruende komplikationer.

I stedet for, at sygeplejersken skal navigere i forskellige tal for blodtryk, puls og iltmætning, samler et nyt it-system alle de vitale parametre. Systemet giver patientens samlede tilstand en farve. Når sygeplejerskerne ser farvernes udvikling over tid, kan de hurtigt spotte risiko-patienterne.

- En professor i akut medicin spurgte mig, om vi kunne hjælpe med at løse et problem. Hun oplevede, at det var svært på forhånd at spotte de patienter, som pludseligt får det kritisk dårligt under indlæggelsen, siger videnskabelig assistent Thomas Schmidt fra Mærsk McKinney Møller Instituttet, SDU.

Ikke brug for flere bip-lyde

Når patienter indlægges akut på hospitaler, inddeles de i kategorierne rød, orange, gul, grøn og blå - afhængig af hvor kritisk deres tilstand er.

Patienter i den røde kategori visiteres direkte til hospitalets traumestue, mens patienter fra de orange og gule kategorier sendes til behandlingsrum, hvor de ofte kobles på en patientmonitor, som løbende overvåger vitale parametre som blodtryk, puls og hjerterytme.

- Problemet er, at de forskellige målinger ender som et uforståeligt hav af bip-lyde, som det er svært for personalet at navigere i. Informationerne ender med at blive en baggrundsstøj, og det er svært at få støjen omsat til et helhedsbillede af patientens tilstand, forklarer Thomas Schmidt.

Farver giver hurtigt overblik

Thomas Schmidt har tilbragt mange timer på forskellige hospitalsafdelinger for at få et indblik i, hvordan sygeplejersker arbejder, og han fandt hurtigt ud af, at det ikke er flere bip-lyde, de har brug for.

- Jeg har derfor lavet et computersystem, som samler informationerne fra de forskellige vitale målinger, bearbejder dem, og koger dem ned til en farve. Ved at følge udviklingen i farven på en skærm, kan sygeplejerskerne lynhurtigt danne sig et helhedsbillede over patientens tilstand, siger Thomas Schmidt og fortsætter:

- Vi har testet systemet på 18 sygeplejersker, og de har alle været meget glade for det hurtige overblik, som farverne giver. Farver er intuitivt hurtigt forståeligt som redskab til at understøtte deres faglige vurdering omkring patientens tilstand, forklarer Thomas Schmidt.

Væsentlig støtte i travl hverdag

Ved at se på farvernes udvikling over et tidsrum kan sygeplejerskerne danne sig et mere præcist billede af, hvor patienten er på vej hen. Ud fra farvens udvikling kan personalet på forhånd afkode, om patienten bevæger sig mod en kritisk tilstand. Overlæge på Fælles Akutmodtagelsen på OUH ser systemet, som en væsentlig støtte i en travl hverdag.

- Det er lykkes at udvikle et overblikssystem, der fungerer intuitivt og tidstro. I den færdige version vil det blive en væsentlig støtte i overvågning af patienterne i den travle kliniske hverdag på akutafdelingen, siger overlæge på Fælles Akutmodtagelse på OUH og professor i akutmedicin ved Klinisk Institut på SDU, Annmarie Touborg Lassen.

Projektet, identifikation af højrisikopatienter, er støttet af Danmarks største velfærdsteknologiske forsknings- og innovationsprojekt Patient@home.

Redaktionen afsluttet: 01.03.2016