Er du Danmarks klogeste til fysik?

Du ved, at du er god til fysik, men hvor god er du egentlig? Meld dig til SDU's store fysikprøve og find ud af det.

Af Birgitte Svennevig, birs@sdu.dk

Er du typen, der har Einsteins relativitetsteori liggende på natbordet? Sidder du i bussen og regner på krumme universer og ormehuller? Har du let ved at forstå, at alle objekter kan opføre sig både som partikler og som bølger?

Så er du hermed inviteret til den store fysikprøve på SDU. Igen i år inviterer SDU’s fysikere nemlig til Physics Challenge, der giver dig en enestående mulighed for at teste dine evner for teoretisk fysik.

Vinderen får 5.000 kr. til at deltage i en konference eller et kursus.

Mulighed for at netværke

Sidste års vinder var Charlotte Bøttcher, der lige straks er færdig med sin bachelor på Center For Quantum Devices på Niels Bohr Instituttet.

Udover at blive udfordret på sin viden satte hun pris på at møde andre fysik-interesserede og dermed muligheder for at netværke internationalt.

-Til prøven mødte jeg fysikstuderende fra andre universiteter. Og fordi jeg vandt prøven, blev jeg inviteret med til CP3s Winter School, hvor jeg mødte forskere fra hele verden, der forsker på virkelig højt niveau.

Efter sommerferien drager Charlotte Bøttcher til USA for at læse mere fysik på Harvard University.

Også for gymnasieelever

Physics Challenge 2016 foregår den 2. september på SDU i Odense kl. 10. Prøven er skriftlig og varer fire timer.

Prøven er niveaudelt, således at den passer til niveaet for første, andet og tredje år på universitetet. Deltagerne behøver ikke være universitetsstuderende. Også ambitiøse gymnasieelever kan deltage.

CP3Origins på SDU

Den store fysikprøve arrangeres af CP3Origins, som er Danmarks største center for teoretisk partikelfysik og kosmologi.

Læs om centret

2016 Physics Challenge

Den store fysikprøve foregår på SDU den 2. september.

Læs om konkurrencen

Redaktionen afsluttet: 21.07.2016