Cykling

Cykling giver lavere risiko for type 2 diabetes

Ny forskning fra SDU viser, at blot en times cykling om ugen gør en forskel hos midaldrende og ældre voksne.

Af Marianne Lie Becker, mlbecker@health.sdu.dk

Over 300.000 danskere lider i dag af diabetes og tallet forventes at stige betydeligt i de kommende år, hvorfor effektiv forebyggelse er afgørende for at undgå en samfundsmæssig og økonomisk katastrofe.

I et nyt studie har forskere set på, hvilken betydning det har for midaldrende og ældres risiko for at få type 2 diabetes, hvis de jævnligt tager cyklen.

-Resultatet af vores undersøgelse er klart, cykling er forbundet med lavere risiko for udvikling af type 2 diabetes. Hverdagscykling kan således have stort potentiale i forhold til sygdomsforebyggelse idet der er tale om en aktivitetsform, der for mange er mulig, at få ind i en almindelig hverdag, siger Lars Østergaard, der er  en af forskerne bag studiet.

Blot en time gør en forskel

Studiet er baseret på en stor dansk befolkningsundersøgelse hvor mere end 50.000 voksne danske mænd og kvinder er blevet fulgt over næsten 15 år i forhold til udvikling af sygdom. Resultaterne viser, at selv en lille smule cykling kan være betydningsfuldt.

- Vores resultater viser, at selv en times cykling per uge er forbundet med lavere risiko for udvikling af type 2 diabetes, og det ser ud til, at der er endnu større fordele ved yderligere cykling, fortæller Lars Østergaard.

Forskerne kunne se, at cykling i 2.5 time om ugen og derover var forbundet med 20-30 procent lavere risiko for type 2 diabetes, hvilket indikerer, at jævnlig transportcykling kan være et væsentligt forebyggelseselement.

Det er ikke for sent

Forskerne undersøgte ikke kun, hvor stor indflydelse en øget mængde cykling havde på risikoen for at få type 2 diabetes. De undersøgte også, hvilken betydning det har, når en person begynder at cykle fremfor at fortsætte med passiv transport, enten til arbejde eller i fritiden. Resultatet var ganske opmuntrende:

- Vi så, at de, som begyndte at cykle, havde 20 procent lavere risiko, sammenlignet med de som forblev passive. I et folkesundhedsperspektiv er det et vigtigt budskab, at det kan have stor betydning at skifte fra passiv til aktiv transport i forhold til forebyggelse af type 2 diabetes, fortæller en anden af forskerne bag undersøgelsen,  Martin Rasmussen.

- Det er særligt interessant, at risikoen faldt hos de, der påbegyndte cykling, eftersom deltagerne i undersøgelsen var midaldrende og ældre voksne danskere. Dette fund understreger, at der er sundhedsgevinster af at begynde at cykle, også i de sene voksenår, siger Martin Rasmussen.

Studiet er resultatet af et samarbejde mellem forskere fra Syddansk og Aarhus universitet samt Kræftens Bekæmpelse og Harvard T.H. Chan School of Public Health. Det er netop publiceret i juli 2016 i det anerkendte medicinske tidsskrift, PLOS Medicine.

Martin Gillies Rasmussen er videnskabelig assistent på Institut for Idræt og Biomekanik og tilknyttet forskningsenheden Exercise Epidemiology.

Mød forskerne

Lars Østergaard er adjunkt på Institut for Idræt og Biomekanik og tilknyttet forskningsenheden Exercise Epidemiology.

Redaktionen afsluttet: 13.07.2016