Trump – republikanernes banemand?

Først lo vi af Donald Trumps spektakulære, vilde og lidt perfide valgcirkus. Kun få ler nu, hvor han næsten har splittet Det Republikanske Parti ad.

Af Helle Dioni, held@sdu.dk , 12-04-2016

Det Republikanske Parti i USA er i alvorlige problemer. Mangel på politisk kurs, blindhed for kernevælgernes problemer og en kandidat, der med svidende nøjagtighed og saftige ”one-liners” spidder partiets deroute og vælgernes følelser.

Det er ingredienser i den politiske gryderet, der er tæt på at brænde på for republikanerne. Men hvordan gik det så galt? Hvordan har Donald Trump tiltrukket så mange vælgere – uden et politisk program og uden politisk erfaring?

Det giver professor David Nye sit bud på. David Nye forsker i amerikansk politisk, social og kulturel historie, og med sine mange års forskning og viden er han ikke så overrasket over udviklingen for det gamle parti.

De (for)tabte vælgere

- Det Republikanske Parti består i dag næsten kun af hvide, ældre mennesker. Partiet har tabt føling med vælgerne, som er hvide middelklassearbejdere, der er bange for at miste deres jobs, deres hjem og deres identitet.

Det er ikke kun republikanerne, der oplever at ”bløde” vælgere. En af Trumps store succeser er netop at mobilisere de fortabte demokratiske vælgere især i Sydstaterne.

- De er imod indvandring og Obamacare og har følt sig overhørt i det politiske landskab. De har fundet et talerør i Trump. Han siger tingene lige ud uden politikertåge. De føler sig nu hørt og taget alvorligt, forklarer David Nye.

Hvad snakker de om?

- De etablerede politikere har ofte fokus på at tale om identitet ud fra, om man var hvid, sort, asiat, kristen – de har talt til folks værdisæt. Trump og den demokratiske præsidentkandidat Bernie Sanders har fanget en helt anden realitet.

- De taler om ”klasse” og de enorme klasseskel, der er opstået med den globale krise. De taler om tabte jobs, mistet handel og om, hvad den enkelte har vundet og tabt de seneste otte år. Og det er noget, folk kan forstå.

Det mener David Nye er endnu en grund til, at Donald Trump har så stort momentum. Den republikanske præsidentkandidat spidder lige nøjagtigt de bekymringer, som den almindelige amerikaner har. Og han sætter det hele op som sort/hvidt.

Alt kan ske

- Alt kan endnu ske frem mod nomineringen i juli. Det ser mere og mere ud til, at Trump vinder den. Tror jeg så på, at han kan vinde præsidentvalget? Nej, det gør jeg ikke. Jeg tror, at minoriteterne, middelklassen og kvinderne vil stemme i en anden retning.

- Man skal også huske på, at der til alle tider i USA er omkring 30 procent af vælgerne, der er uafhængige, og som oftest har mere midtersøgende standpunkter. Men de stemmer ikke før det ”rigtige” valg i november, fortæller David Nye.

Men uanset udfaldet af valget vil USA stå tilbage med et republikansk parti i laser. Et parti, der i den grad er nødt til at genopfinde sig selv, mener David Nye.

Vil du læse Amerikanske studier?

Læs mere om uddannelsen

Mød forskeren

David E. Nye er professor på Center for Amerikanske Studier. Han forsker i social og kulturel amerikansk historie og politik. Han er uddannet på University of Minnesota og har været på SDU siden 1982.

Det amerikanske præsidentvalg 2016

Se SDU’s ekspertliste