Indvielse: Ingeniørerne flytter i ny bygning på campus

Flyttekasserne er pakket ud, og undervisningslokaler, kontorer og laboratorier er indtaget af medarbejdere og studerende. Universitetet indvier onsdag en spritny bygning på campus, som skal give den teknologiske forskning tag over hovedet

Universitetet indvier onsdag den nye bygning, som fremover skal huse Det Tekniske Fakultet, der primært udklækker nye ingeniører i det syddanske.

Rektor Henrik Dam vil ved indvielsen byde velkommen til 300 medarbejdere og 3000 studerende, som er flyttet fra Niels Bohrs Allé hen på Campusvej i Odense. Han fortæller, at han har glædet sig til at se dem tage den nye bygning i brug.

- Det Tekniske Fakultets flytning er led i Syddansk Universitets strategi om at samle sine aktiviteter og styrke synergien dels mellem de forskellige faglige miljøer på universitetet, dels mellem universitetet og erhvervslivet. Målet er, at vi får samlet alle fem fakulteter i Odense i 2022, hvor Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet efter planen flytter ud i bofællesskabet på Campusvej, siger Henrik Dam.

Rundvisning i den nye bygning

På indvielsesdagen bliver der mulighed for at få en rundvisning i den nye bygning, som er nomineret til årets skolebyggeri. Studerende og medarbejdere kan boltre sig på bygningens tre etager, hvor de nederste primært rummer 6.000 kvadratmeter laboratorier og værksteder med moderne faciliteter, som skal sikre et solidt fagligt læringsmiljø for fremtidens ingeniører.

Bygningens spændende facade er inspireret af italiensk arkitektur, og den giver et godt lysindfald og et levende udtryk. Hjertet i den nye bygning er den enorme trappe ”Møblet”, som skaber sammenhængskraft mellem afdelinger og etager.

Indvielsen finder sted onsdag den 30. september fra klokken 13 til 15 på parkeringspladsen foran Det Tekniske Fakultet. Der er mulighed for rundvisning.

Redaktionen afsluttet: 28.09.2015