AFLYST: Mød DK’s første astronaut live fra rummet

I næste uge foretager SDU’s bibliotek et video-opkald til astronaut Andreas Mogensen – live fra Den Internationale Rumstation. Alle kan være med

Opdatering mandag d. 7/9: Arrangementet er desværre aflyst. I stedet afholdes et forkortet event onsdag klokken 11-14 med deltagelse af fire eksperter inden for rummet og rumhistorie.

I onsdags fik Danmark sin første mand i rummet, da Andreas Mogensen forlod Jorden ombord på et russisk Sojuz-rumskib.

Den 38-årige dansker er sendt afsted på en 10-dages mission til Den Internationale Rumstation (ISS), hvor han blandt andet skal udføre en række eksperimenter i vægtløs tilstand.

Syddansk Universitetsbibliotek har nu fået mulighed for at foretage et såkaldt live inflight call – et direkte video-opkald – med Andreas Mogensen fra ISS. Og alle interesserede kan være med.

Arrangementet finder sted enten den 7. september (kl. 16-19) eller onsdag den 9. september (kl. 11-14) på Medietorvet i Odense. Datoen vil blive afklaret i løbet af weekenden og bliver opdateret her på siden.

Begrænsede pladser

Når der – efter en fælles countdown – er etableret forbindelse til det ydre rum, vil en lille gruppe naturvidenskabsstuderende stille spørgsmål til Andreas Mogensen.

Derudover vil en række eksperter optræde med korte foredrag om blandt andet universets oprindelse og nyere rumhistorie. Publikum kan også stille spørgsmål til eksperterne om Andreas Mogensens mission.

Arrangementet afvikles i et samarbejde mellem Den Europæiske Rumorganisation (ESA), Amateur Radio on the International Space Station (ARISS) og Syddansk Universitet.

Der er begrænsede pladser, og tilmelding skal ske her.

OBS: Der er en risiko for, at arrangementet bliver aflyst i sidste øjeblik på grund af eksempelvis uforudsete forsinkelser hos ESA.

Foto: Pressefoto fra ESA.

Redaktionen afsluttet: 03.09.2015