Skip to main content
DA / EN

Studerende fik erfarne partnere i Løvens Hule

Iværksætterne fra SDU har haft stort udbytte af at deltage i DR-program

To iværksættere og studerende fra SDU, Andreas Henning og Martin Fristrøm, har haft et godt udbytte af at pitche deres forretningsidé for et panel af serie-iværksættere i DR’s program Løvens Hule.

De to erfarne forretningsudviklere Jesper Buch og Tommy Ahlers troede så meget på idéen, at de tilsammen lagde 300.000 kr. i den virksomhed, som de to iværksættere startede sidste år. Pengene skal bruges til videreudvikling af virksomhedens online platform.

Mødte hinanden på job

PDI-ingeniør Andreas Henning og cand. merc.-studerende Martin Fristrøm mødte hinanden gennem deres studiejob hos en stor elektronikforhandler i Odense. 

De var begge opmærksomme på, at der var mange returvarer og demovarer, som man ikke vidste, hvad man skulle stille på med. De udtænkte derfor en plan for, hvordan varerne kunne sælges online til nedsat pris.

- Vi prøvede at få et møde med forhandleren vedrørende vores idé, men der ville gå halvandet år, før mødet kunne blive til noget, husker Andreas Henning.

De lange udsigter fik dog ikke Andreas Henning og Martin Fristrøm til at droppe ideen. De oprettede selv et cvr-nummer i juni 2014, og  Demovare.dk var en realitet.

 - Så købte vi først et lille parti varer hjem, og da de var solgt, købte vi nogle flere. Og så var vi i gang, konstaterer Andreas Henning.

Ikke for pengenes skyld

Makkerparret har hele tiden haft fokus på forretningsudvikling, og det var også derfor, de deltog i Løvens Hule.

- Det var jo ikke for pengenes skyld. Det var jo for at få samarbejdet med Jesper og Tommy, at vi sagde ja til tilbuddet, tilstår Andreas Henning.

Og siden tv-udsendelsen, der blev optaget i maj, har de to iværksættere haft travlt.

- Vi havde det indledende møde med Jesper og Tommy i august. Så skrev vi kontrakt og lagde strategi. Vi arbejder bl.a. på at udvide sortimentet til også at omfatte andre varegrupper end elektronik, afslører Andreas Henning.

- Men det er jo de store spillere, som f.eks. Dansk Supermarked, vi skal have fat i. Og det tager tid at komme igennem til dem, siger han.

Sparring i IDEA House

En af årsagerne til Demovares succes er, ifølge Andreas Henning, at Martin Fristrøm og han har kunnet benyttet sig af universitetets tilbud til studerende, der overvejer at blive iværksættere. 

- Vi har kunnet sidde hos IDEA House og sparre rigtig meget med både dem og de andre iværksættere. Sådan noget med: ”Hvordan skal vi lige gøre det?”. Så der fik vi sat form og struktur på det, så det ikke bare var tanker inde i hovedet. Og så har vi lært at pitche vores idé, forklarer han.


Se indslaget fra Løvens Hule på DR 

Redaktionen afsluttet: 09.11.2015