Den sunde investering i det grå guld

Sundheds- og ældreministeren til ældretræning hos Institut for Idræt og Biomekanik

De gode erfaringer fra træningsfaciliteterne og de forskningsbaserede træningsprogrammer, udviklet på SDU, er nået helt ind på de bonede gulve på Christiansborg. Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde så dog kun på, da hun besøgte træningslokalet, hvor en smilende flok ældre i kondisko og med sved på panden viste ministeren, hvad det der ældretræning går ud på.
For Carl Pedersen på billedet handler det om en ødelagt lænd, som binder ham til rollatoren. Men resten af kroppen fejler ikke noget og skal holdes i gang. Det får han hjælp til fra idrætsuddannede instruktører, der arbejder efter individuelt tilrettelagte træningsprogrammer, som Paolo Caserotti og hans kolleger på Center for Active and Healthy Aging har udviklet.

Sophie Løhde var inviteret til Fyn af folketingsmedlem Jane Heitmann og besøgte ud over idrætsanlægget en række institutioner og projekter, der arbejder med ældres sundhed, herunder også AgeCare forskningscenteret, som er et samarbejde mellem OUH og SDU.

Redaktionen afsluttet: 23.11.2015