Netværk skal tiltrække Fyns dygtigste ingeniører

Et nyt netværk, som SDU er med i, skal sikre, at talenterne indenfor teknologi og IT bliver trukket til Fyn. Konkurrerende virksomheder er gået sammen for at sikre vækst for det fynske erhvervsliv

- Jeg mærker faktisk selv som institutleder, at det kan være svært at finde medarbejdere med de helt rigtige IT-kompetencer, siger institutleder Michael Evan Goodsite fra Institut for Teknologi og Innovation, SDU.
Det Tekniske Fakultet på Syddansk Universitet, som uddanner en af de mest eftertragtede faggrupper, nemlig ingeniører, er derfor med i et nyt netværk, Technology Denmark, som skal sikre at talenterne indenfor teknologi og IT bliver på Fyn i stedet for at flytte til København.

Ny alliance skal bejle til talenter

Virksomheder, som ellers konkurrerer om de samme talenter, er gået sammen med blandt andet Odense Kommune og Syddansk Universitet for at finde ud af, hvordan Fyn skaber et attraktivt fagligt miljø, som kan tiltrække og fastholde de største talenter.
- Det er lykkes at samle alle parter om én målsætning, nemlig at tiltrække og fastholde de største talenter. For os handler det først og fremmest om, at tiltrække de bedste ingeniørstuderende. Dernæst gælder det om at fastholde dem, så de fynske virksomheder kan ansætte de bedste, siger Michael Evan Goodsite.

Handlekraftigt felt

Han ser derfor frem til at sætte sig til bordet for sammen at udvikle ideer til, hvordan Fyn tiltrækker de skarpeste hjerner indenfor teknologi og IT og motiverer dem til at blive på Fyn, når de står med deres eftertragtede eksamensbevis.
- Det er utroligt spændende. Det er helt unikt, at det er lykkes at samle et så handlekraftigt felt, som sammen skal kæmpe for det fynske erhvervsliv.

Technology Denmark holder topmøde 3. november, og professor Dr. Andreas Schotter fra IVEY School of Business i Canada, som to gange har vundet the Wall Street Journal Business Professor of the year Award vil være en af hovedtalerne.

Se mere: www.technologydenmark.dk

Redaktionen afsluttet: 02.11.2015