Nyt SDU-selskab starter med 44,5 millioner

Udenlandske investorer sikrer udviklingen af et nyt lægemiddel mod type 2-diabetes. SDU og University of Glasgow kan med knap 45 millioner kroner i ryggen grundlægge biotek-virksomhed.

Udenlandske investorer har lagt knap 45 millioner kroner som startkapital i et nyt spin-out fra SDU og University of Glasgow. Investeringen sender det nye selskab op i top fem af lignende virksomheder, udsprunget fra danske universiteter.

De to investorer i Caldan Therapeutics, som den nye biotek-virksomhed hedder, er Epidarex Capital og Scottish Investment Bank. SDU og University of Glasgow er sammen med forskerne de øvrige ejere af selskabet.

Virksomheden skal udvikle et nyt lægemiddel til behandling af type 2-diabetes. Professor Trond Ulven fra SDU og professor Graeme Milligan fra University of Glasgow har sammen fundet en lovende mulighed for at udvikle effektiv behandling i pilleform.

Det vil lette hverdagen for millioner af diabetespatienter, som i dag er afhængige af jævnlige indsprøjtninger.

- Det er den største virksomhed, vi har været med til at starte på SDU. Normalt ligger startkapitalen på tre-fem millioner kroner, når vi skaber et spin-out med danske investorer. Til sammenligning startede man et andet SDU spin-out Universal Robots med cirka to millioner kroner. Her er udgangspunktet altså knap 45 millioner, siger Thomas Schmidt, der leder Teknologioverførselsenheden i SDU Erhverv.

En ny behandlingsform

I dag er der op mod 400 millioner diabetikere verden over, og antallet af nye tilfælde er stigende. Da ni ud af ti diabetespatienter har type 2-diabetes, er markedet for lægemidler mod diabetes i hastig vækst. De økonomiske interesser er betydelige, og det afspejler sig i de udenlandske investeringer i det nye dansk-skotske spin-out.

”Det har været interessant at se, hvordan interessen er eksploderet, siden vi begyndte at arbejde på de to receptorer, som danner grundlag for lægemidlet”, siger Trond Ulven, der forsker i medicinalkemi på SDU.

”I modsætning til det meste af den medicin, der er på markedet, har de to receptorer en række effekter forskellige steder i kroppen, som tilsammen modvirker diabetes, og vi håber, at en samtidig aktivering af de to receptorer vil resultere i et effektivt og trygt medikament.”

Amerikansk farmagigant har forkøbsret

Den børsnoterede amerikanske farmavirksomhed Eli Lilly har indgået en optionsaftale med det nye selskab, og denne forkøbsret er med til at styrke Caldan Therapeutics.

”Det gør vejen til markedet betydeligt kortere. Det er usædvanligt, at et spin-out allerede på dette tidspunkt har denne type aftale med en stor farmavirksomhed. Det betyder, at vi ikke skal bruge tid og penge på at vække interessen hos farmavirksomhederne, men kan koncentrere selskabet om at skabe gode resultater. Vi står med solid kapital i ryggen og lægemiddelforskning, der kan blive til noget”, siger Thomas Schmidt.

Redaktionen afsluttet: 05.11.2015