Du synger ligesom en zebrafinke

Det lyder helt forskelligt, når fugle og mennesker synger, men nu viser ny forskning, at der faktisk er nøjagtigt de samme fysiske mekanismer på spil, når en fugl synger og et menneske taler

Fugle og mennesker ser helt forskellige ud; de lyder helt forskelligt, og de har udviklet helt forskellige organer til at frembringe lyd med.

Men nu afslører SDU-biolog Coen Elemans i tidsskriftet Nature Communications, at mennesker og fugle bruger præcist den samme fysiske mekanisme til at få deres stemmebånd til at vibrere - og dermed producere lyd.

"Videnskaben har vidst i mere end 60 år, at denne mekanisme styrer tale og sang i mennesker. Nu viser vi, at fugle bruger nøjagtig samme mekanisme. Måske er der ligefrem tale om en mekanisme, der findes hos alle landlevende hvirveldyr", siger den videnskabelige artikels hovedforfatter, lektor Coen Elemans, Biologisk Institut, Syddansk Universitet.

Læs hele artiklen her

Redaktionen afsluttet: 30.11.2015