Kvote 2-ansøgere: Rekordmange foretrækker SDU

Flere har Syddansk Universitet øverst på ønskesedlen, og det er især de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der går frem

Selv om der fortsat mangler at blive registeret et par hundrede ansøgninger, ligger det fast, at der er rekordmange, der har Syddansk Universitet som deres 1. prioritet blandt de såkaldte kvote 2-ansøgere.

I skrivende stund er der således 3383, der har et studie på Syddansk Universitet som deres foretrukne ønske, og det er en fremgang på mere end otte procent i forhold til sidste år.

- Det er vi absolut tilfredse med. Især fordi vi går frem på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, fortæller studiechef Morten Hansen.

Unge vælger erhvervsrettet

I alt ligger de tekniske uddannelsesretninger til en stigning på omkring 41 procent, og for naturvidenskab er tallet 30 procent. Samtidigt kan medicin konstatere, at bunken med 1. prioritetsansøgere er 23 procent større end sidste år.

- Til gengæld står humaniora til en tilbagegang på omkring ni procent.  Det er eksempelvis fag som filosofi, der bliver ramt, men også samfundsvidenskabelige fag går tilbage, så alt i alt oplever vi en udvikling, som politikerne ønsker med fokus på de tekniske fag, konstaterer Morten Hansen.

Dermed fortsætter tendensen fra sommer, hvor de unge valgte mere erhvervsrettet end tidligere.

Rekordmange ansøgere

I alt er der 9078, som har søgt ind på Syddansk Universitet, og det er også flere end sidste år.

- Men generelt interesserer vi os mest for dem, der har en uddannelse hos os som deres foretrukne ønske, fordi de er mere motiverede, siger Morten Hansen.

Der var ansøgningsfrist den 15. marts.

Tests og samtaler

Kvote 2 er for ansøgere, som ikke søger ind udelukkende på deres karaktergennemsnit.

På flere af de uddannelser, som har adgangsbegrænsning,  skal ansøgerne igennem  en række tests og interviews.

Det gælder eksempelvis på idræt, medicin, jura og HA-uddannelserne.

SDU forbereder nye optagelsesmodeller

- Der er generelt stor motivation blandt kvote 2-ansøgerne.  Og på sundhedsuddannelserne, hvor vi har flest erfaringer med at bruge tests og interviews, klarer de studerende sig rigtig godt, fortæller Morten Hansen og tilføjer:

- På Syddansk Universitet har vi jo besluttet, at vi fra sommeren 2017 skal optage mindst 25 procent af alle vores bachelorstuderende via tests og samtaler. Så vi er i fuld gang med at forberede nye optagelsesmodeller.

I alt har Syddansk Universitet omkring 25.000 heltidsstuderende. Læs mere om kvote 2

Redaktionen afsluttet: 17.03.2015