Flere mandeliv kan reddes

45.000 ældre mænd er udvalgt til at deltage i det mest omfattende danske forskningsprojekt til dato om sygdomme i pulsårerne.

For mange mænd dør, fordi de ikke kom til lægen i tide, og den udvikling vil forskere fra Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet forsøge at ændre.

Forskerne har særligt fokus på mænd mellem 65 og 74 år, og de koncentrerer sig om sygdomme i pulsårerne.

Mænd i den aldersgruppe har nemlig højere risiko for åreforkalkninger og blodpropper end kvinder i samme aldersgruppe.

45.000 mænd involveret

Derfor er landets mest omfattende undersøgelse af mulige sygdomme i pulsårerne begyndt.

Den involverer 45.000 mænd fra blandt andet Odense, Svendborg, Vejle og Silkeborg kommuner.

Viser undersøgelserne, at en forebyggende indsats kan redde menneskeliv, kan forskningsprojektet bane vej for et nyt nationalt screeningsprogram.

Bred undersøgelse

– Der er tale om en bred undersøgelse, og fanger vi noget, bliver mændene inviteret til samtale med en sygeplejerske. Sammen aftaler de det efterfølgende forløb.

Det fortæller professor Jes Sanddal Lindholt, Hjerte-, Lunge- og Karkirurgisk Afdeling, OUH, der leder projektet i samarbejde med lektor og overlæge Axel Diederichsen, Hjertemedicinsk Afdeling.

I undersøgelsen leder lægerne efter forkalkninger i pulsårer, flimmer i hjertets forkammer, udposninger, åreforkalkning, for højt blodtryk og diabetes. Forskningsprojektet hedder DANCAVAS.

Læs også 1000 mandeliv kan reddes hvert år

Redaktionen afsluttet: 26.06.2015