Nyopdaget protein kan bruges i kræftbehandling

Behandlingsmulighederne for patienter med modermærkekræft, der har spredt sig til flere dele af kroppen, er dårlige, og kun fem procent er i live efter fem år. Opdagelsen af et nyt protein åbner nu op for nye behandlingsmuligheder

Ved modermærkekræft reagerer kræftcellerne ikke på de cellegifte, som normalt benyttes til kræftbehandling, og kræftcellerne udvikler resistens over for nye behandlingsmetoder. Men nu har forskere fra Syddansk Universitet fundet et nyt protein, hvilket potentielt kan bruges til at udvikle nye behandlingsmuligheder for patienter med modermærkekræft.

Forskerne fra Institut for Molekylær Medicin har fundet, at kræftceller i modermærker (melanomceller) producerer et protein kaldet SSX2, som ikke findes i de fleste af kroppens andre celler, og som ser ud til at være medvirkende til, at normale celler bliver til kræftceller.

– Proteinet SSX2 er kun til stede i kræftceller, og det er derfor oplagt at målrette behandlingen, så den rammer netop der, fortæller Morten Gjerstorff, lektor og ph.d. på SDU.

Redaktionen afsluttet: 06.02.2015