Sønderborg centrum for grøn militærudvikling

Verdens førende forskere inden for grøn militærteknologi samles i Sønderborg for at gøre militæret mere klima- og miljøvenligt

Hvordan bliver krigsudstyr og -teknologi grønnere, så krigene rundt omkring i verden ikke går så hårdt ud over klimaet, og man dermed kan udnytte de sparede ressourcer til mere gavnlige formål?

Det er hovedspørgsmålet på en NATO-workshop, der i februar finder sted på Syddansk Universitet i Sønderborg.

Professor og klimaekspert Michael Evan Goodsite fra SDU’s Institut for Teknologi og Innovation har i tæt samarbejde med NATO arrangeret workshoppen, der samler over 60 af klodens førende forskere, eksperter og beslutningstagere inden for området.

- Vi vil gerne gøre militære baser til grønne udviklingslaboratorier, hvor man kan udvikle nye grønne teknologier og processer. Militæret er perfekt som udviklingslaboratorium, fordi officeren udstikker ordrerne, og så retter alle ind. På den måde bliver nye rutiner hurtigt indført, og erfaringerne kan bredes ud til det øvrige samfund, siger Michael Goodsite.

Deltagerne skal over tre dage udtænke og formulere initiativer, som organisationer som NATO og det amerikanske militær kan bruge til at forbedre indsatsen på miljøområdet. De skal blandt andet arbejde med at nedbringe energi- og vandforbrug og genanvende affald.

- Der er mange eksempler på, hvad man kunne gøre. Eksempelvis kan madrester omdannes til biobrændsel, solceller kan bruges flere steder, og mange steder kan man bruge vandbesparende teknologier, siger Michael Goodsite.

Eksperternes forslag skal indgå i en bog, der i NATO-regi skal fungere som rettesnor for arbejdet med miljøpåvirkning og energieffektivisering.

Redaktionen afsluttet: 13.02.2015