Farlige fluorstoffer overføres ved amning

Studier viser, at mødre kan overføre fluorstoffer til deres spædbørn gennem modermælken.Typisk har et barn efter endt amning et højere indhold af stofferne i blodet end moderen selv

Mødre kan overføre fluorstoffer til deres spædbørn gennem modermælken, og et barn har efter endt amning ofte et højere indhold af stofferne i blodet end moderen selv.

Det viser nye studier, hvor forskere påviser, at spædbørns koncentration af fluorstoffer øges med mellem 20 og 30 procent for hver måned med amning som eneste fødekilde.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at danske børn bliver ammet fuldt ud de første fire og helst seks måneder, men den anbefaling kan der med den nye forskning sættes spørgsmålstegn ved.

Fluorstoffer kan skade immunsystem

- Vi vidste godt, at små mængder af PFAS kan findes i modermælk, men vores omfattende blodanalyser på en gruppe færøske børn viser nu, at fluorstofferne ophobes i stigende grad, jo længere barnet ammes. Da vi samtidig ved, at stofferne kan skade børnenes immunsystem, vil jeg mene, at tre eller fire måneders amning giver de største fordele, men vi må samtidig begrænse ophobningen af de meget langsomt nedbrydelige fluorstoffer i spædbørnene, siger Philippe Grandjean.

Han er professor i miljømedicin på SDU og Harvard School of Public Health, som står bag studiet sammen med kolleger på Københavns Universitet og Færøernes Sygehusvæsen.

Fokus har tidligere været rettet mod flaskebørn, idet modermælkserstatningen kan blive forurenet fra fluor-forurenet drikkevand. Den nye forskning viser nu, at fluorstofferne overvejende udsætter ammebørn for helbredsmæssig risiko, fordi stofferne overføres fra moderen.

Fluorstoffer er overalt

Fluorstofferne - under betegnelsen perfluorerede forbindelser (PFAS) - er til stede overalt i vores omgivelser og benyttes til fremstilling af smudsafvisende og vandtætte tekstiler samt emballage til madvarer. Stofferne sættes i forbindelse med alvorlige konsekvenser for helbredet, blandt andet nedsat frugtbarhed, hormonelle forstyrrelser og skader på immunsystemet.

- Resultatet bør absolut ikke afholde kvinder helt fra at amme, men vi er bekymrede over, at disse kemikalier bliver overført til den næste generation i en så tidlig og sårbar alder. Fluorstofferne er heldigvis ved at blive udfaset i EU og internationalt, men det går langsomt, og stofferne findes stadig i vores regntøj og vores smudsafvisende gulvtæpper og ikke mindst i miljøet som følge af mere end 50 års anvendelse,siger Philippe Grandjean.

Forskernes resultater er offentliggjort online i tidsskriftet Environmental Science & Technology.

Redaktionen afsluttet: 20.08.2015