Mange skolebørn har det ikke godt

Skolebørnsundersøgelsen 2014, som Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet, peger på, at et stort mindretal ikke trives fysisk eller mentalt.

De fleste 11- til 15-årige skolebørn har det godt. Men der er et stort mindretal af eleverne, der ikke trives fysisk eller mentalt.

Mange oplever ofte at være ked af det, nervøs eller have ondt i maven, ligesom mange lider af lavt selvværd. Samtidig er der mange med en uhensigtsmæssig sundhedsadfærd. Eksempelvis er der mange skolebørn, der har et hyppigt alkoholforbrug, sidder mange timer foran skærmen, eller som ikke spiser frugt eller grønt hver dag.

Sådan lyder konklusionen i den omfattende undersøgelse, Skolebørnsundersøgelsen 2014, fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet.

Skolebørnsundersøgelsen udkommer hver fjerde år og beskriver danske skolebørns helbred, trivsel og sundhedsadfærd. Seneste undersøgelse er fra 2010.

Se rapporten

Redaktionen afsluttet: 13.04.2015