Små børns sprog kan styrkes med lille indsats

Med to gange 30 minutters sprogaktivitet om ugen i 20 uger kan børnehavebørn tilegne sig op mod 50 procent mere læring, viser storstilet forskningsprojekt fra Syddansk Universitet.

Ikke alle børn har lige nemt ved at formulere sætninger, genkende bogstaver og høre rimet i hat og kat. Faktisk har fem til syv procent af danske børn massive vanskeligheder med at forstå og gøre sig forståelige, når de kommunikerer med andre.

Det er problematisk for forskning viser, at der er en stærk sammenhæng mellem, hvordan børn klarer sig sprogligt, og hvordan de klarer sig i skolen.
Ind til nu har pædagogerne i danske børnehaver ikke haft metoder til systematisk og målrettet at understøtte den sproglige udvikling hos det enkelte barn.

Men nu tilbyder ny forskning to metoder, der er evidens for styrker sproget hos både sprogligt svage og stærke børn.

- Vores projekt viser, at ved en times målrettede sprogaktiviteter om ugen, som for eksempel højtlæsning ud fra en køreplan med faste spørgsmål og aktiviteter, kan børn i bedste fald tilegne sig mellem 27 og 57 procent mere læring, end børn, der ikke deltager i sprogaktiviteter, siger professor og en af forskerne bag projektet, Dorthe Bleses.

- Det, der har afgørende betydning for, hvor meget børnene lærer, er, at pædagogerne arbejder med faste læringsmål, siger hun.

Unik forskning i international sammenhæng

13.000 børn i 14 kommuner har deltaget i forskningsprojektet, som Center for Børnesprog, Syddansk Universitet har stået i spidsen for. Det gør projektet til et af de største af sin slags i både dansk og international sammenhæng. Der er tale om unik forskning, da projektet har været udført under hverdagsvilkår blandt tilfældigt udvalgte daginstitutioner.

Udgangspunktet for projektet har været at afprøve to typer sprogforløb i de danske børnehaver.
Det ene kaldes SPELL, det andet hedder Fart på Sproget.
Begge går ud på, at børn og pædagoger indgår i en dialog med et læringsmål for øje. Læringsmålet kan for eksempel være at genkende ord, der rimer eller at forstå forskellen på ord og billeder.

I SPELL er grundlaget for dialogen oplæsning fra en billedbog, mens det i Fart på Sproget er en legeaktivitet som for eksempel at spille vendespil. Tidsrammen er 30 minutter to gange om ugen i 20 uger.

- Det er altså en forholdsvis lille indsats, der skal til for at styrke børns sprog. Metoderne skal ses som et supplement og ikke som en erstatning af eksisterende indsatser i børnehaverne. Det er et værktøj til at nå de sproglige mål, der allerede er opsat for børnene, siger Dorthe Bleses.

Fart på Sproget i Aabenraa

I Nygade Børnehave i Aabenraa har pædagog Marianne Overgaard-Jensen gode erfaringer med Fart på Sproget:
- Vi har en lille pige med polske rødder, der inden sprogforløbet ikke talte meget dansk. Efter 20 ugers forløb oplevede vi, at pigen kunne synge med på en dansk sang og genkende ord, der rimer, fortæller hun.

Forskningsprojektet er støttet af Det Strategiske Forskningsråd og Socialstyrelsen med 24 millioner kroner og er gennemført i samarbejde med internationale forskere, Rambøll, Teknologisk Institut, og de deltagende daginstitutioner og kommuner.

Resultaterne præsenteres på en konference den 28. og 29. april på Syddansk Universitet, og projektets metoder og materialer bliver frit tilgængeligt på nettet, så det kan hentes af interesserede daginstitutioner.

Redaktionen afsluttet: 26.04.2015