Prisvindende instruktør besøger SDU

Joshua Oppenheimer vandt i lørdags Juryens Grand Prix i Venedig for sin dokumentarfilm ”The Look of Silence”. På tirsdag er der mulighed for at møde ham på SDU, hvor han fortæller om sine film.

Den dansk bosatte amerikansk/engelske instruktør Joshua Oppenheimer har lavet to dokumentarfilm om det indonesiske folkedrab i 60’erne. Den første The Act of Killing indbragte ham i foråret en Oscarnominering, og den anden The Look of Silence vandt i lørdags Juryens Grand Prix i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Venedig.

Så det er en særdeles aktuel filmskaber, der på tirsdag kl. 14 holder foredrag om sine dokumentarfilm på SDU i Odense.
Begge film beskæftiger sig med Indonesien i 60’erne, hvor Suharto kom til magten gennem et militærkup og efterfølgende brugte dødspatruljer til at slå sine modstandere, fortrinsvis kommunister, ihjel. Mindst en halv million mennesker menes at have mistet livet til dødspatruljerne.

Inviteret af War and Culture

Joshua Oppenheimer er inviteret af forskergruppen/-netværket "War and Culture", som fra forskellige vinkler undersøger vekselvirkningen mellem krig og kultur gennem historien.
The Look of Silence følger en familie, der mistede en søn under folkedrabet, fordi han blev beskyldt for at være kommunist. Familiens yngste og nu voksne søn sværger at konfrontere dem, der dræbte hans bror, og det er hans møder med fortidens bødler, der udgør filmens kerne.
I The Act of Killing møder man deltagere fra dødspatruljerne, som stadig betragter sig selv som nationale helte, og de ”viser rundt” i deres blodige ugerninger og optager en film om dem.

Intet retsopgør i Indonesien

- Indonesien har aldrig haft et retsopgør, som man for eksempel havde det i Tyskland efter Anden Verdenskrig. Det er de mennesker, der begik drabene, der den dag i dag stadig sidder på magten. Derfor har der manglet et andet perspektiv på fortiden end den officielle propaganda, siger lektor Anders Engberg-Pedersen fra Institut for Kulturvidenskaber.
- Oppenheimers film The Act of Killing udstiller på uhyggelig vis fraværet af selvindsigt blandt bødlerne, men ved at lade dem genopføre deres drab i forskellige genrer inspireret af Hollywood-film minder han os om kulturens afgørende, men vanskelige forhold til krig og vold. På den ene side ser vi bestialske mord forvandlet til underholdning. På den anden side er det først, når bødlerne ser sig selv på film, at de får et perspektiv, der – måske – fører til en indsigt i, hvad det er, de har gjort, siger han.

War and Culture er et netværk bestående af litteraturforskere, historikere, samfunds- og krigsforskere, filosoffer samt medieforskere. Det organiseres af Anders Engberg-Pedersen og Kathrin Maurer.

Foto: Det Danske Filminstitut

Redaktionen afsluttet: 11.09.2014