En perle blev indviet

SDU’s nye universitetsbygning i Kolding blev officielt åbnet i dag

- Da jeg var barn, troede jeg, at alle perler var hvide og runde. Senere fandt jeg ud af, at de kan have mange forskellige farver og være både runde, ovale, dråbeformede – og nu også trekantede.

Sådan indledte Syddansk Universitets rektor, Henrik Dam, sin tale ved dagens officielle åbning af universitetets nye, trekantede universitetsbygning i Kolding. 270 gæster var inviteret til åbningen, blandt andet alle SDU’s medarbejdere i Kolding, Syddansk Universitets ledelse, Kolding Kommunes Byråd samt Bygningsstyrelsen og arkitektfirmaet Henning Larsen Architects.

Centralt omdrejningspunkt

Alle som én bar åbningens taler præg af stor beundring over den markante og smukke universitetsbygning. Men der blev også lagt vægt på det omdrejningspunkt, bygningen vil danne for Kolding som stærk uddannelses-by med design i centrum.

- Bygningen afspejler Koldings stærke engagement i design, og den centrale beliggenhed kan i sig selv være med til at tiltrække mange studerende og dygtige medarbejdere, sagde SDU’s bestyrelsesformand, Lars Nørby Johansen.

16 år undervejs

Og hos de medarbejdere, der allerede arbejder på SDU i Kolding, var det da heller ikke svært at spore begejstringen for at have skiftet arbejdssted fra universitetets tidligere beliggenhed i Koldings gamle sygehus til den nye bygning. Også selvom der er løbet en del vand i Kolding Å, siden de første tanker om den nye bygning blev sat i tale for 16 år siden:

- Ting tager tid, og selv universitets-ansattes tålmodighed kan komme på prøve. Så meget desto større har glæden været ved at flytte ind her, sagde Per Krogh Hansen, der er campusleder i Kolding.

- Det har været en betagende oplevelse at se bygningen blive taget i brug. Og det er fantastisk at se, hvordan bygningen giver plads til læring på tværs af faglige skel og til uformelle møder mellem forskere, undervisere og studerende, tilføjede han.

Uddannelse i regionen

Regionsrådsformand, Carl Holst, havde taget vækst-kasketten på og betonede i sin tale vigtigheden af, at regionens unge udnytter deres potentiale i forhold til uddannelser:

- Vi har brug for højtkvalificeret arbejdskraft, og det er vigtigt, at en stor del af regionens unge også gennemfører en uddannelse her i regionen. Og man skal da være et skarn for ikke at blive topmotiveret i disse rammer, sagde han.

Langt fra slut

Efter talerne klippede SDU’s bestyrelsesformand, Lars Nørby Johansen, snoren, der var sat op for foden af den store trappe i bygningens centrale atrium.

Men ligesom i eventyrene, hvor bryllupperne varer i flere dage, er fejringen af den nye universitetsbygning langt fra slut. I morgen, den 17. september, er der åbent hus, hvor alle Kolding-borgere og andre interesserede kan komme inden for og blive vist rundt i den innovative bygning. På fredag er der stor udendørs koncert ved en midlertidig scene lige uden for den nye bygning. Her vil Magtens Korridorer, Wafande, Duné og Los fuegos sammen med flere tusinde af byens studerende markere åbningen af SDU’s nye universitetsbygning. Koncerten, som går under navnet StudieRock, er en gave til Koldings mange studerende fra Syddansk Universitet og Kolding Kommune.

Sagt ved indvielsen

”En smuk, kostbar og anvendelig perle”
SDU-rektor, Henrik Dam

”Man kan slet ikke lade være med at gøre sig umage i sådan en bygning”
Carsten Jarlov, direktør i Bygningsstyrelsen

”Nogle gange er det let at være arkitekt. Når man først har fået en god idé, tegner huset næsten sig selv"
Peer T. Jeppesen, arkitekt i Henning Larsen Architects

”Her får man uddannelse med fremtid i og med job i”
Jørn Pedersen, borgmester i Kolding

Det må være et privilegium at have sin gang i denne smukke bygning”
Lars Nørby Johansen, SDU’s bestyrelsesformand

Fakta

Første spadestik til den nye universitetscampus i Kolding blev taget i maj 2012.
Universitetsbygningen i Kolding danner rammen om dagligdagen for over 2000 universitetsstuderende og medarbejde. Med sin centrale beliggenhed ved bymidte, banegård og havn vil SDU fremover være særdeles synligt i bybilledet.

Den centrale beliggenhed med blandt andet Kolding Designskole og International Business College Kolding som naboer, giver ligeledes rigtig gode forudsætninger for at styrke samarbejdet mellem byens uddannelsesinstitutioner.

Til en byggesum på cirka 280 millioner kroner er der i første omgang bygget 13.600 kvadratmeter af en helhedsplan, som yderligere omfatter en forskerpark og etape to af universitetsbyggeriet. SDU Kolding er det første universitetsbyggeri i Danmark, som opfylder de skrappe krav til energiforbrug i Bygningsreglementet 2015.

Læs mere om bygningen og se flere billeder fra indvielsen i Kolding

Redaktionen afsluttet: 16.09.2014