Æresdoktor trækker fulde huse

Den verdenskendte professor Gareth Morgan er på SDU i denne uge, hvor han skal udnævnes til æresdoktor samt holde forelæsning for et på forhånd proppet auditorium

Når canadieren Gareth Morgan torsdag 2. oktober gæster SDU vil det være til begejstrede klapsalver fra fagområdet International Virksomhedskommunikation. Og allerede flere uger før hans forelæsning lyder rygtet, at SDU's største auditorium vil være fyldt til bristepunktet. Gareth Morgan er en af hovedkræfterne i moderne ledelses- og organisationsteori.

- Gareth Morgans hovedværk 'Images of Organization' har været fast pensum på Institut for International Virksomhedskommunikation i snart 20 år, og han er uden sammenligning den teoretiker, der har begejstret flest på instituttet, og som er blevet brugt i flest projekter og specialer, og som også har inspireret flere forskere i deres arbejde. For eksempel har lektor og ph.d. Thomas Hestbæk Andersen og jeg selv arbejdet videre i forlængelse af Morgan og har i 2005 tilføjet en 9. metafor til 'Images of Organization', nemlig 'Den 9. metafor: Organisationer som sprog', udtaler studieleder Flemming Smedegaard, International Virksomhedskommunikation

Æresdoktor ved årsfest

Gareth Morgan er på SDU, fordi han ved årsfesten på fredag den 3. oktober bliver udnævnt æresdoktor og giver altså i den forbindelse sin forelæsning about the origin, use and impact of the book “Images of Organization” on management theory and practice, and how  the process of thinking and acting through metaphor shapes many aspects of science, innovation and everyday life.

Morgan er i dag distinguished research professor på York University i Toronto i Canada.

Redaktionen afsluttet: 01.10.2014