Handicappede elite-sportsfolk samles på SDU

Handicapidrætten samarbejder med Syddansk Universitet. I weekenden er der seminar for de bedste

Syddansk Universitet danner i den kommende weekend ramme for de bedste atleter og trænere i handicapidrætten.

Godt 100 landsholdsatleter og -trænere i atletik, bordtennis, cykling, goalball, kørestolstennis, kørestolsrugby, ridning, skydning, svømning og triatlon mødes for at udveksle erfaringer og blive inspireret på tværs af idrætsgrenene.

De skal blandt andet diskutere tekniske løsninger, ernæring og restitution samt de indledende forberedelser til De Paralympiske Lege i Rio i 2016.

SDU har Center for Handicap og Bevægelsesfremme

Da Center for Handicap og Bevægelsesfremme i 2011 opstod under Institut for Idræt og Biomekanik, kom handicapidrætten under forskningsmæssigt lup, og blandt de konkrete initiativer kan nævnes en biomekanisk undersøgelse af kørestolsrugbyspilleres bevægemønstre.

Centret er skabt for at sikre de bedste forudsætninger for udvikling af handicapidrætten gennem en kobling af forskning, testning, træning og ekspertbistand.

Det glæder institutleder Jørgen Povlsen, at centret på weekendens sportsakademi kan få udvidet dialogen med atleterne:

– Samarbejdet indeholder både forskning og innovation, ligesom det har givet anledning til nye uddannelsesforløb ved Syddansk Universitet. Instituttet har investeret massivt i forsknings- og uddannelsesfaciliteter, som er optimeret i forhold til samarbejdet med handicapidrætten. Det er vores mål at kunne bidrage med ny viden til gavn for atleterne, trænerne og lederne i Dansk Handicap Idræts-Forbund.

Stærk platform skaber resultater

Weekendens seminar kaldes Pressalit Sports Academy og er handicapidrættens eliteakademi.

– Med Pressalit Sports Academy har vi en fantastisk platform.  Det er unikt, at vi på denne måde kan samle hele vores elite og bringe kompetente fagfolk i spil fra blandt andet SDU og Team Danmark.

Det siger elitechef i Dansk Handicap Idræts-Forbund Michael Møllgaard Nielsen.

Redaktionen afsluttet: 13.11.2014