EU-kommissær besøger SDU

Tonio Borg er i Odense for at få et indblik i, hvordan den syddanske region arbejder målrettet med forskning og innovation inden for sund levevis og aktiv aldring

Med en robot spændt om livet kunne Tonio Borg i dag på egen krop afprøve, om velfærdsteknologi kan sikre en lettere gange på jorden.
EU-kommissæren for sundhed og forbrugerpolitik fik under et besøg på SDU lejlighed til at prøve en mobilitetsrobot, som kan hjælpe gangbesværede med at gå, og efter en kort, rask gåtur lød hans dom: ” Jeg tror det virker”.
Tonio Borg besøger Region Syddanmark for at få et indblik i, hvordan regionen arbejder med sundheds- og velfærdsinnovation. Og hvordan denne innovation skaber vækst og job i private virksomheder.

Han skal således også runde Odense Universitetshospital, Syddansk Sundhedsinnovation i Forskerparken og Odense Kommune under sit todages ophold.

Stor europæisk ansøgning

Besøget sker samtidig med, at Syddansk Universitet, Region Syddanmark Og Odense Universitetshospital arbejder på en stor europæisk ansøgning.
– Vi arbejder målrettet på at blive et europæisk knudepunkt for førende forskning og innovation inden for sund levevis og aktiv aldring. Vi er glade for EU-kommissærens besøg netop nu, for det giver os lejlighed til at demonstrere vores evne til at omsætte forskning og innovation til vækst og arbejdspladser til gavn for borgerne, virksomhederne og vores sundhedsvæsen, siger rektor Henrik Dam.

Region Syddanmark er blevet inviteret til at deltage i konsortiet LifeKIC, hvor seks europæiske regioner sammen ansøger om at blive Europas førende forsknings- og innovationsnetværk inden for sund levevis og aktiv aldring.

Active Living og Patient@home

Ud over mobilitetsrobotten fik Tonio Borg mulighed for at overvære aktiviteterne i det nye ”Active Living”-miljø på Institut for Idræt og Biomekanik, hvor der både blev knoklet ved maskinerne indendørs og på løbebanerne udendørs.

Han vil også blive præsenteret for Patient@home – den store nationale satsning i velfærdsteknologi, som er forankret på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Redaktionen afsluttet: 31.03.2014