Besøg fra Kina

Studerende fra dansk-kinesisk universitetscenter besøgte SDU

Tre studerende – to fra Kina og en fra Danmark - tog for nogle dage siden turen fra Kina til Syddansk Universitet i Odense for at fortælle om, hvordan det er at studere på det dansk-kinesiske universitetscenter Sino. Centret blev søsat for cirka to år i et samarbejde mellem Syddansk Universitet, de andre danske universiteter og et førende kinesisk universitet.

Sino er blandt andet sat i verden for at generere værdi til det danske og kinesiske samfund gennem udveksling af viden, teknologi og talent. Og for de to kinesiske studerende Huang Yiting og Chen Jian, som begge læser public management på andet år, er det dansk-kinesiske universitetscenter med til at give deres uddannelse et internationalt præg:

- Med hold der består af både kinesere og danskere, kommer der hurtigt en mere international vinkel på undervisningen og diskussionerne i studiegrupperne, end der gør på et kinesisk universitet. På den måde får vi et andet perspektiv på vores uddannelse, som i forvejen ikke er så kendt i Kina, siger Huang Yiting.

Han mener også, at eksempelvis uddannelsen Water and Environment kan give nyttig viden til det kinesiske samfund.

- Kina har meget store udfordringer i forhold til luft og vandforurening, som man fra politisk hold er meget interesseret i at finde en løsning på, siger han

Komme danske virksomheder til gode

Hans danske medstuderende Lars Damsgaard Christensen betragter i høj grad det dansk-kinesiske universitetssamarbejde som noget, der også kan komme danske virksomheder til gode.

- Kina er i bragende vækst og stadig mere forståelse for, hvad der sker i Kina – også inden for det offentlige område – kan gøre, at flere danske virksomheder ser mulighederne i Kina, siger han.

Centret med det fulde navn Sino - Danish Center for Education and Research fik for nylig besøg af regentparret på dets besøg i Kina. Det har i år tilknyttet 96 danske og 154 kinesiske studerende.

Centret har særligt forskning og uddannelser inden for vand og miljø, neuroscience, innovation management og offentlig forvaltning og social udvikling.

Læs mere om universitetscentret i Kina

Redaktionen afsluttet: 07.05.2014