Millionstøtte til tre forskningsprojekter

Syddansk Universitet har sammen med virksomheder modtaget penge til tre store projekter. De skal henholdsvis forbedre katetre, skabe virtuelle laboratorier samt analysere vacciner

De katetre, som bruges til patienter skal forbedres, så risikoen for blodpropper minimeres.

Der skal udvikles virtuelle laboratorier til naturvidenskabelige studerende.

Og så skal der skabes en analyse, der kan spore proteinrester i vaccinationer.

Sådan lyder opgaven i de tre projekter, som forskere fra Syddansk Universitet sammen med deres samarbejdspartnere netop har modtaget økonomisk støtte til fra InnovationsFonden.

Gele skal forebygge blodpropper

Hidtil har mange patienter, som i forbindelse med deres behandling får indlagt katetre, risikeret at udvikle blodpropper.

Således forårsager 40 procent af alle katetre i direkte kontakt med patienters blod blodpropdannelse.

Det skal ny teknologi nu forhindre. Ved at indbygge en særlig gelé i det materiale, som katetre laves af, kan de 'skjules' for kroppen.

Konsortiet bag det pågældende projekt består af fire forskergrupper fra Syddansk Universitet samt to virksomheder. De har et samlet budget på 28 millioner. Over halvdelen af det beløb kommer fra InnovationsFonden.

Virtuelle laboratorier til studerende

InnovationsFonden støtter også et andet projekt på Syddansk Universitet. Det handler om at skabe virtuelle laboratorier, som skal forbedre læringsmiljøet i naturvidenskabelige fag

Studerende i Danmark og hele verden får adgang til komplet udstyrede virtuelle laboratorier, så de kan udføre eksperimenter, som kun få uddannelsesinstitutioner har til rådighed i undervisningen.

Som noget helt nyt skal undervisningen tilpasses den enkelte studerendes niveau.

Projektet modtager ni millioner fra InnovationsFonden. Det samlede budget er 16 millioner kroner og projektet er et samarbejde mellem to virksomheder og tre universiteter, heriblandt Syddansk Universitet.

Vacciner skal gøres endnu sikrere

Alle vacciner indeholder små rester af proteiner, men der findes i dag ingen analysemetode, der kan identificere og måle de forskellige proteinrester.

Forskere fra Syddansk Universitet skal være med til at udvikle de krævede analysemetoder, så man i fremtiden kan vide, hvilke proteinrester der kan være til stede i vaccinen - og i hvilke mængder

InnovationsFonden investerer seks millioner i projektet, som i alt haret budget på 11 millioner kroner.

Læs Innovationsfondens pressemeddelelse Gele skal forebygge blodpropper.

Læs Innovationsfondens pressemeddelelse Laboratorier skal forbedre læringsmiljøet i naturvidenskabelige fag.

Læs Innovationsfondens pressemeddelelse Kortlægning af proteiner skal gøre vacciner endnu sikrere.

InnovationsFonden skal fremme viden og vækst

InnovationsFonden er en ny storfond med blandt andet det tidligere Højteknologifonden.

Den blev etableret i april i år og har et budget på 1,6 milliarder kroner for 2014.

Fonden har netop investeret 179 millioner kroner i en række forskningsprojekter.

Redaktionen afsluttet: 10.06.2014