Ambassadør i rask trav

Institut for Idræt og Biomekanik havde tirsdag besøg af Danmarks ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen. Han blev orienteret om instituttets mange aktiviteter i Kina – og så løb han en tur med TriTeam SDU

Stillesiddende aktiviteter gavner ikke helbredet, og både i Danmark og Kina er der bekymring over, at stadig flere får livsstilssygdomme som fedme og diabetes.
 Institut for Idræt og Biomekanik fokuserer i både forskning og uddannelse på, hvordan træning og idræt kan forebygge og behandle de sygdomme, der opstår i kølvandet på den stigende velfærd – og det har åbnet døre i Kina.

Tirsdag havde instituttet besøg af den danske ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen, og institutleder Jørgen Povlsen kunne fortælle, at SDU allerede har fået samarbejdsaftaler med Beijing Sports University, China Sport Science Society og China Institute of Sports Science. Og at universitetet i tæt samarbejde med virksomheden SIS Functional Furniture har udviklet interaktive skolemøbler, som snart vil ramme det kinesiske marked.

Samarbejde om folkesundhed

- Vi har mulighed for at være på forkant med samarbejde og eksport inden for folkesundhed, som Kina har stadig større fokus på. Men Kina er et stort og kompliceret land at navigere i, og derfor er vi glade for, at den danske ambassadør besøger os her på SDU for at se instituttets nye sports- og rehabiliterings faciliteter og høre om vores forskningsaktiviteter. Det er en stor hjælp, at ambassaden gerne vil understøtte vores engagement, siger Jørgen Povlsen.
Efter instituttets introduktion trak både Friis Arne Petersen og Jørgen Povlsen i løbetøjet og tog en løbetur på den nye idrætsbane sammen med studerende fra TRiTeam SDU.

Redaktionen afsluttet: 10.06.2014