SDU klar til biologi-OL

30 danske gymnasielever dyster i semifinalen, som holdes på SDU mandag og tirsdag.

Syddansk Universitet er vært for semifinalen i dansk Biologi Olympiade, som afholdes på mandag og tirsdag.

Gymnasieelever fra hele landet har allerede været gennem indledende runder på deres skoler, og det er de 30 bedste elever herfra, der mødes til semifinalen i Odense. Til sommer vil de fire bedste danske deltagere gå videre til den internationale Biologi Olympiade på Bali i Indonesien.

- Der har været rekordstor interesse i år. 2.386 elever havde tilmeldt sig den første skolerunde, så det er nogle skarpe deltagere, der skal dyste i semifinalen, siger olympiadekoordinator på SDU, Allan Haurballe Madsen.
Ved semifinalen udvælges 15 deltagere, som går videre til finalen på Aarhus Universitet den 26. – 28. marts.

Biologi Olympiaden er for unge under 20 år, der går på en gymnasial uddannelse og interesserer sig for biologi og/eller bioteknologi på højt plan. Semifinalen består af en teoretisk og to praktiske opgaver.

Foretrækker fag med facit

18-årige My Uyen Vu fra Odense Katedralskole er en af dem, der har kvalificeret sig til semifinalen:

- Jeg har altid været mest interesseret i naturvidenskabelige fag, fordi der oftest er et facit, og det foretrækker jeg frem for at skulle diskutere og argumentere. Jeg vil gerne læse til farmaceut på Syddansk Universitet, og det er min plan at starte efter at have afsluttet gymnasiet, siger hun.

Henrik Pedersen, dekan på Det Naturvidenskabelige Fakultet, er glad for den store interesse for at konkurrere i biologi og bioteknik på højt niveau:

-Vi bidrager gerne til at inspirere unge til at tage en naturvidenskabelig uddannelse – og også gerne gøre det på elite-niveau, siger han.

I 2013 deltog 62 lande ved den internationale Biologi Olympiade.

Redaktionen afsluttet: 08.01.2014