Debat om Muhammed-krisen

Hvad har vi lært af Muhammed-krisen? Deltag i debatten med Ahmed Akkari og Naser Khader på Syddansk Universitet, onsdag den 5. marts

De stod på hver sin side under Muhammedkrisen - den ene forsvarede ytringsfriheden, den anden profetens ære.

Nu fortryder tidligere imam Ahmed Akkari sin rolle under krisen og slutter sig til Naser Khader i forsøget på at komme videre med debatten.

Sammen vil de gerne diskutere, hvad vi har lært af Muhammedkrisen, og hvordan vi får skabt et debatklima, hvor alle borgere trygt kan diskutere og kritisere lige, hvad de har lyst til.

Alle er velkomne til at deltage i debatten, som foregår på Syddansk Universitet.

Aktuel debat

- Debatten om ytringsfrihed er endnu engang aktualiseret senest i forbindelse med digteren Yahya Hassan. Den debat er kommet for at blive, den har forskellige udformninger fra gang til gang, men substansen er den samme: skal vi vægte ytringsfriheden højest hver gang eller den tone, som vi bruger og dermed begrænse os?, siger lektor og arrangør Mehmet Ümit Necef.

To fraktioner

Mehmet Ümit Necef mener, at det fortsat er utroligt vigtigt at få debatteret ytringsfriheden for netop at mindske splittelsen mellem de to forskellige holdninger.

- Det danske samfund er groft sagt splittet op i to fraktioner der kommer med gensidige beskyldninger mod hinanden. I den sammenhæng er det vigtigt at blive ved med at understrege at ytringsfriheden ikke kan gradbøjes, siger Mehmet Ümit Necef.

Rygter om tegninger

Ahmed Akkari er til foråret aktuel med en bogudgivelse der blandt andet omhandler hans rolle under Muhammed-krisen og arrangøren regner også med, at der bliver spurgt ind til rygterne om, at imamerne dengang tog rundt og viste falske tegninger for at opildne stemningen.

Der er fri adgang til mødet, der foregår onsdag den 5. marts kl. 16-17.30 i lokale U45, Syddansk Universitet, Campusvej i Odense.

Redaktionen afsluttet: 27.02.2014