SDU skaffer 2500 nye job

I en tid med krise og mangel på job til højtuddannede, er det lykkedes Syddansk Universitet at finde og formidle 1147 nye studiejob på Fyn, Vestsjælland og i Jylland. Samtidig har universitetet på bare ét år hjulpet over 1000 akademikere i arbejde i samme område.

Studerende, der svært ved at finde studierelevant arbejde. Og højtuddannede, der tvinges til København eller Århus for at få job. Sådan har billedet længe set ud i de syddanske og vestsjællandske regioner.

Men den udvikling får nu kamp til stregen af Syddansk Universitet.

Universitetet uddanner og udklækker nemlig ikke kun højtuddannede – det hjælper dem i høj grad også med at komme i arbejde.

I 2013 fandt og formidlede universitetet 1147 nye studiejob i universitetets område. Og det er en stigning på 58 procent i forhold til året før.

Samtidig formidlede universitetet nye job til 1292 færdiguddannede kandidater primært i fynske og sydøstjyske virksomheder, hvilket er en fremgang på 22 procent.

Flere virksomhedsbesøg

De mange studiejob og akademikerstillinger er typisk i små og mellemstore virksomheder, og det er stort set i alle brancher lige fra advokatfirmaer og kommunikationsbureauer til produktionsvirksomheder.

I alt drejer det sig om 2439 nye job, der er formidlet bl.a. ved hjælp af universitetets jobbank, sociale medier, infoskærme samt en styrket karrierevejledning til de studerende og endelig mange flere besøg i regionens virksomheder.

- Indsatsen har været bred. Vi har eksempelvis intensiveret vores virksomhedsbesøg og været ude og tale med virksomheder om deres projekter og behov og gjort dem opmærksomme på, hvordan en studentermedhjælper eller en akademiker kan skabe værdi. Mange firmaer i regionen har ikke erfaring med akademikere og kan være usikre på, hvad sådan nogle egentligt kan bidrage med. Her fungerer vi som brobyggere, fortæller chef for SDU Erhverv, Rikke Berg.

SDU Erhverv blev oprettet for et år siden blandt andet med det mål at stampe flere job op af jorden til universitetets studerende og færdige kandidater.

- De nye tal viser, at vi er på rette vej. Samtidig ved vi, at studerende, der har haft et relevant studiejob, har lettere adgang til arbejdsmarkedet, når de har fået deres eksamensbevis, siger Rikke Berg.

Hovedindgang for erhvervslivet

En anden årsag til fremgangen er, at de virksomheder, der selv opsøger universitetet med ledige stillinger, har fået det nemmere.

- Vi har gjort det meget lettere for erhvervslivet at finde ind til os og vores jobbank. Hvor der førhen var flere indgange på universitetet for de virksomheder, der havde brug for arbejdskraft, er der i dag kun én hoveddør. Det er blevet mere overskueligt for erhvervslivet at få hjælp af os, siger Rikke Berg.

Omkring halvdelen af de nye jobs er placeret på Fyn og øerne. Og hos Dansk Industri på Fyn glæder man sig over SDU’s indsats.
-Hos Dansk Industri lægger vi vægt på en styrket kontakt mellem erhvervslivet og universitetet. Det er den rigtige vej frem, hvis vi skal have flere højtuddannede i arbejde især i øjeblikket, hvor konjunktur- situationen er så svær, siger formand for Dansk Industri Fyn, Søren Vilby.

Sådan ser tallene ud efter geografisk placering:

Der er formidlet flest studiejob på Fyn og øerne. I 2013 blev det til 575 nye studiejob, hvilket er en stigning på 46 procent i forhold til året før. Samtidig er 640 fynske akademikere kommet i arbejde ved hjælp af universitetet. Det svarer til 27 procent flere i forhold til 2012.

I Sønderjylland er der formidlet 58 procent flere studiejob og 45 procent flere akademikerstillinger.

I Sydvestjylland er der også tale om en fordobling af antal studiejob og 35 procent flere stillinger til akademikere.

I Sydøstjylland drejer det sig om 189 studiejob – en stigning på 49 procent. Her kan også 253 akademikere glæde sig over et nyt job.
Endelig kan de studerende på universitetets campus i Slagelse også mærke fremgangen. Her er der i samarbejde med Region Sjælland formidlet 150 studiejob – en fremgang på hele 117 procent.

Redaktionen afsluttet: 10.02.2014