Kammerkoret synger tango

SDU-sangerne skal i januar være med til at opføre et argentinsk værk i Carnegie Hall i New York. Det kan også høres ved tre koncerter, som koret giver i Odense, Kolding og Sønderborg her i december.

Sangerne i Syddansk Universitets Kammerkor er i fuld gang med at indøve et argentinsk værk Misa Tango – Misa a Buenos Aires, som de skal være med til at opføre i Carnegie Hall i New York den 18. januar.

Koret er blevet inviteret af den argentinske komponist Martín Palmeri, som har skrevet værket og selv sidder ved klaveret under den amerikanske uropførelse af tango-messen.

Inden koncerten i New York giver Syddansk Universitets Kammerkor dog tre koncerter herhjemme – i Odense, Kolding og Sønderborg – hvor det bliver muligt at høre Misa Tango. Det er første gang, at messen, som Palmeri skrev i 1996, opføres i Skandinavien.
Syddansk Universitets Symfoniorkester deltager i de danske koncerter, som dirigeres af Saul Zaks. Han er leder af både orkester og kor.

Særegen stemning

Misa Tango kræver en særlig stilistisk fortrolighed og indføling, hvor de udøvende f.eks. ikke altid kan regne med at kunne læse de ”helt rigtige” toner og udtryk i noderne. Ganske vist er det lidt over 45 minutter lange musikstykke noteret i et traditionelt partitur, men ingen – end ikke Martín Palmeri selv – har nogensinde opført kompositionerne eksakt, som de står skrevet. Denne opførelses-praksis giver værket den særegne stemning af argentinsk tangomusik, som det hele inderst inde drejer sig om, siger dirigent Saul Zaks.

Den første koncert holdes i Skt. Hans Kirke i Odense på lørdag. Dagen efter synger koret på SDU i Kolding, og mandag afsluttes koncertrækken på Alsion i Sønderborg. Alle tre koncerter starter kl. 19.30.
.

Redaktionen afsluttet: 08.12.2014