Velkomstfest for udenlandske studerende

Over 1500 unge fra 93 forskellige lande er i år blevet optaget på SDU. Rektor Henrik Dam byder dem velkommen mandag aften

Over 1500 unge fra udlandet er i år blevet optaget på en af SDU’s uddannelser, og de tager i disse dage hul på deres nye studieliv i Danmark.

Nogle af dem er her som udvekslingsstuderende - et semester eller to, men langt de fleste har valgt at tage en hel uddannelse - en bachelor- eller kandidatgrad - på Syddansk Universitet.

SDU har foreløbig optaget 1563 unge, og der kommer løbende flere til. Der indskrives nemlig udenlandske studerende frem til 1. oktober. Sidste år var der pr. 1. oktober optaget 1571.

Størst søgning fra Tyskland

De studerende kommer fra 93 forskellige lande. Der er dog især europæiske unge, der har kig på SDU, og tyskerne udgør – med 417 optagne – den største gruppe.

På mandag holder SDU en stor fælles velkomst i Odense, hvor alle de nye udenlandske studerende fra fem campusbyer er inviteret. Rektor Henrik Dam byder dem velkommen, og derefter vil en af SDU’s udenlandske studerende holde en tale.

Aftenens anden taler er lektor Mogens Davidsen fra Institut for Kulturvidenskaber, som vil tale om danskhed under overskriften: ”Understanding Danishness through twenty five years with exchange students”.

Redaktionen afsluttet: 29.08.2014