Orme medvirkede til at sikre ilt

Allerede for 540 millioner år siden begyndte de første orme at grave i havbunden

Ormen har haft stor betydning for iltniveauet på jorden. Og dermed for alt dyrelivet.

Det påviser Richard Boyle, som er postdoc.ved Nordic Centre for Earth Evolution (NordCEE) på Syddansk Universitet sammen med en række kolleger fra andre universiteter.

Sammen har de offentliggjort deres resultater i det ansete tidsskrift Nature Geoscience.

Ifølge forskerne skete der en stabilisering af atmosfærens iltindhold for cirka 540 millioner år siden, og de mener, at stabiliseringen kan have været et resultat af orms aktivitet.

Ormene var blandt de første dyr på jorden, og deres påvirkning af miljøet blev sat i gang, da de første af dem begyndte at grave sig ned i sedimenter på havbunden. Læs mere om forskernes undersøgelse.

Redaktionen afsluttet: 08.08.2014