SDU i samarbejde med Beijing Sport University

Institutleder ser store persektiver i aftale med Kinas mest velanskrevne sportsuniversitet

Syddansk Universitet og Beijing Sport University indgik i dag en samarbejdsaftale. Den forpligter de to parter til blandt andet at udveksle forskere og studerende og til at samarbejde om diverse projekter.

På Syddansk Universitet bliver det især Institut for Idræt og Biomekanik, som får glæde af den ny aftale, og institutleder Jørgen Povlsen ser store perspektiver i aftalen.

- Der er tale om det mest velanskrevne sportsuniversitet i Kina. Og deres profil minder meget om vores, så vi har virkelig noget at tilbyde hinanden, siger Jørgen Povlsen.

Kinesisk universitet har vundet OL-medaljer

Det kinesiske sportsuniversitet, som blev grundlagt i 1953, fokuserer således både på elitesport og rehabilitering.

Universitetets uddannelser spænder bredt og tæller eksempelvis idræt, sportsmedicin, sportsjournalistik og sportsmanagement.

Gennem årene har Beijing Sport University selv udklækket en række sportsatleter, og i 2008 tegnede universitetet sig for otte OL-guldmedaljer, og i 2012 blev det til fire af slagsen.

SDU er første danske partner

De kinesiske forskere samarbejder allerede med sportsuniversitet i Køln, mens Syddansk Universitet bliver deres første danske partner.

Institut for Idræt og Biomekanik består af forskere inden for idræt, fysioterapi, kiropraktik, medicin og psykologi, og instituttet er internationalt anerkendt for sin forskning i fysisk aktivitet ud fra forskellige vinkler.

Sidste år indviede instituttet en ny idrætsbygning med nogle af Europas mest moderne faciliteter. Den indeholder blandt andet fitnesscenter, innovationslaboratorier, bevægelseslandskab, genoptræningssal samt forskningsklinik.

Læs mere om Beijing Sport University

På billedet ses studiechef Morten Hansen og institutleder Jørgen Povlsen (th) underskrive aftalen sammen med kinesiske repræsentanter.

Redaktionen afsluttet: 25.04.2014