Center køber udstyr for 60 millioner

Forskere får med nyt avanceret udstyr mulighed for at aflure ukendte detaljer om det komplekse liv, der udspilles i en celle.

Et nyt forskningscenter har forud for sin åbning på onsdag været på powershopping efter udstyr, der kan bringe Syddansk Universitet i front inden for bioanalytisk forskning.

Villum Center for Bioanalytcial Sciences, som det nye center hedder, har fået 60 millioner kroner af Villum Fonden til indkøb af avanceret teknologi, som kan bane vej for helt nye biologiske opdagelser. Forskerne får blandt andet mulighed for at aflure endnu ukendte deltaljer om det komplekse liv, der udspilles i en celle.

- Jo flere detaljer og mekanismer, vi kender, jo bedre bliver vores forståelse af de processer, der gør mennesker syge – og raske. Hvis vi f.eks. kan finde det eller de proteiner, der koder for en bestemt sygdom, kan vi måske også bearbejde proteinerne og dermed helbrede sygdomme, forklarer institutleder Ole Nørregaard Jensen, der leder det nye center.

Superinstrumenter analyserer på rekordtid

Et af Villum Centrets nye super-instrumenter er et såkaldt STED mikroskop. Det kan forstørre så stærkt og højopløseligt, at man kan se celledele i nanometer-størrelsen – det vil sige dele, der er tusinde gange mindre end selve cellen.

Med dette mikroskop kan man således se celledele som mitokondrier, cellekerner og organeller – og lige så vigtigt: Man kan se, hvordan de bevæger sig i forhold til hinanden inde i cellen.

Et andet superinstrument er et nyt massespektrometer. Massespektrometre er almindeligt brugt i forskningskredse over hele verden, men det nye apparat er langt mere effektivt og langt hurtigere end de gængse apparater.

Det kan måle enkelte proteiner, lipider og små molekyler som f.eks. sukkermolekyler, og det har kun brug for ganske små portioner væv til analyserne. Det betyder, at forskerne til en analyse kan nøjes med at udtage væv fra f.eks. tre laboratorierotter i stedet for 30.
Villum Center for Bioanalytical Sciences indvies onsdag kl. 13.

Læs mere på Det Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside