April 14

• 30.04.2014

Avispris til to forskere

Fyens Stiftstidendes forskerpris går i år til en naturvidenskabsmand, der jonglerer med tal og logaritmer samt en humanist, der er ekspert i antikkens og middelalderens kulturhistorie

• 29.04.2014

Sociale medier æder af sproget

Ord som "jeg", "det", og "du" forsvinder, når vi kommenterer på de sociale medier og i debatfora. SDU-forsker kalder det en form for anonymisering i de ellers meget selviscenesættende medier.

• 28.04.2014

Hvor skal idrætspolitikken hen?

Mens politikerne på Christiansborg forhandler om en ny fordeling af midler til idrætten, deler forskere på Syddansk Universitet ud af deres viden på en konference om idræt i kommunerne.

• 25.04.2014

SDU i samarbejde med Beijing Sport University

Institutleder ser store persektiver i aftale med Kinas mest velanskrevne sportsuniversitet

• 25.04.2014

Center køber udstyr for 60 millioner

Forskere får med nyt avanceret udstyr mulighed for at aflure ukendte detaljer om det komplekse liv, der udspilles i en celle.

• 15.04.2014

Kom til Forskningens Døgn

Stå til søs med en forsker på Odense Å. Oplev en forskerfight på Campus Sønderborg eller hør om sundhed og sikkerhed på Campus Esbjerg. Syddansk Universitetet sætter igen i år sit præg på videnskabsfestivalen Forskningens Døgn

• 14.04.2014

Proteiner i rottehjerner giver ny viden om skizofreni

SDU-forskere udført den hidtil grundigste analyse af proteinerne i hjernen på rotter, der har fået hallucinerende stoffer. Analysen kan bane vejen for mere effektiv behandling af skizofreni

Studerende laver kunstprojekt

I kraft af to studerendes energi og engagement kommer der nu vægkunst på Campus Slagelse - til stor glæde for studerende, ansatte og universitetets gæster.

Hormonforstyrrende stoffer hos gravide

Forskere har fundet stoffer som parabener og phtalater hos 565 gravide odenseanske kvinder.

• 11.04.2014

Når krigens ansigt er bestemt af medierne

Center for War Studies og Røde Kors er gået sammen for at sætte fokus på, hvordan krige har udviklet sig og portrætteres. Det sker i anledning af Røde Kors’ 150 års jubilæum.

• 10.04.2014

Ingen farlige diesel-partikler kommer gennem nyt filter

Et nyt filter kan kraftigt reducere udledning af farlige partikler og gasser fra dieselbiler. Forskere fra Syddansk Universitet har fundet på at kombinere bilens partikelfilter med katalysatoren.

• 08.04.2014

Rejsegilde på nyt teknisk fakultet

Taget er ved at være færdigt på bygningen, som fra næste år skal huse de ingeniørstuderende. Den nye fakultetsbygning på Campus Odense er udtænkt af den internationalt anerkendte arkitekt, Anna Maria Indrio.

• 04.04.2014

Sæl fra forskningscenter fundet

Onsdag forsvandt to sæler fra Marinbiologisk Forskningscenter i Kerteminde. Den ene er allerede indfanget, og den anden er nu fundet.

• 03.04.2014

Hvor meget drikker dine venner?

Kampagne skal fortælle unge, hvor meget alkohol andre jævnaldrende unge i virkeligheden drikker

• 03.04.2014

Få et kig ind i fremtidens OUH/SDU

Folkeuniversitetet sætter onsdag aften fokus på de store visioner, der er i ved at blive realiseret på Campus Odense

• 02.04.2014

Sæl forsvundet fra forskningscenter

Onsdag forsvandt to sæler fra Marinbiologisk Forskningscenter i Kerteminde. Den ene, hansælen Nino, blev hurtigt fundet, mens den anden, hunsælen Luna, stadig mangler. Eftersøgningen fortsætter i dag.