Universitetsranking

Studerende har kåret Syddansk Universitet til Danmarks bedste universitet

Times Higher Education har igen i år gennemført en international ranking med et studenterrettet fokus for at bestemme de bedste universiteter til undervisning i hele Europa.

Af Bolette Marie Kjær Jørgensen, , 05-07-2019

Rangeret som nummer 28 er SDU blandt Europas bedste universiteter, når det kommer til undervisning og læringsmiljø. CBS er næstbedste danske universitet som nr. 45.

Det sætter SDU’s placering i perspektiv, at SDU er bedre end universiteterne i Finland og Tyskland.

-Vi glæder os over, at SDU også på dette vigtige område har fået en fornem placering. Arbejdet med at udvikle kvaliteten i undervisningen er et meget højt prioriteret område, så vi sikrer at vores kandidater har de bedste forudsætninger, når de kommer ud på arbejdsmarkedet, siger Bjarne Graabech Sørensen, prorektor på SDU.

Fokus på undervisning

I stedet for at sætte fokus på forskningsproduktion og forskningskvalitet sætter The Teaching Ranking fokus på de bedste universiteter for undervisningskvalitet og læringsmuligheder for studerende.

En hovedkomponent er THE's European Student Survey, hvor 125.000 universitetsstuderende i 18 lande i hele Europa har deltaget. De studerende vurderede deres universitet på en skala fra nul til 10 på tværs af en række aspekter af deres universitetsliv, herunder samarbejde, læring, kritisk tænkning og anvendelse af læring til den virkelige verden.

Læs mere om undersøgelsen på timeshighereducation.com.

Redaktionen afsluttet: 05.07.2019