Ingen sanktion for billeder af nøgne mænd på SDU

En artikel i Weekendavisen i dag fortæller en historie om SDU, som ifølge artiklen skulle have givet en forsker, ansat på universitetet, en påtale for at vise billeder af mænd med nøgen krop uden for en forsknings- eller undervisningssituation.

1. februar kl. 15:33

Weekendavisen fastholder i dag i en pressemeddelelse, at SDU skulle have givet en påtale til en medarbejder for to billeder, der bringes i avisen.

Af artiklen fremgår, at en studentermedhjælp har set billeder af to unge mænd, der “kun havde lidt kønsbehåring”, men man kan ikke på billederne i Weekendavisen se modellernes kønsbehåring.

SDU skal for god ordens skyld fastholde, at universitetet aldrig har givet eller ville give en påtale for de billeder, der er offentliggjort i avisen.

1.  februar kl. 10.39

Weekendavisen gengiver i sin artikel to modelbilleder af mænd, “der ikke er meget mere afklædt end en svømmer ved OL”, men som skulle have givet anledning til påtalen.

Den studentermedhjælp, som ifølge artiklen blev eksponeret for billederne fortæller, at medarbejderne på SDU generelt bruger deres udleverede IT-udstyr til private formål.

- Jeg har aldrig set de billeder, som er i Weekendavisens artikel i dag. Og generelt: Jeg bliver ikke provokeret af billeder af nøgne mænd. Vi ser fra tid til anden indhold af privat karakter i forbindelse med det supportarbejde vi udfører. Normalt påvirker de ting jeg ser mig ikke, og der skal meget til, før jeg føler det går over grænsen.

Jørgen Schou, sekretariatschef på SDU:

-Jeg har aldrig set de billeder, som er i Weekendavisen i dag. Og i øvrigt anser vi dem ikke for at være nøgenbilleder.

Mads Niemann-Christensen, HR-chef på SDU:

-Vi har ikke haft en personalesag, hvor de to billeder, som vises i Weekendavisen i dag, har været grundlag for en påtale.

Rektor Henrik Dam understreger, at de billeder, som i dag er i Weekendavisen aldrig har eller aldrig vil føre til en påtale.

1. februar kl. 08.07

Ingen sanktion for bar overkrop

En artikel i Weekendavisen i dag fortæller en historie om SDU, som ifølge artiklen skulle have givet en forsker, ansat på universitetet, en påtale for at vise billeder af mænd med nøgen overkrop uden for en forsknings- eller undervisningssituation.

SDU’s rektor Henrik Dam har på grund af tavshedspligt ikke mulighed for at udtale sig om personalesager, men han oplyser, at SDU aldrig har givet en tjenstlig sanktion for at vise billeder af mænd med nøgen overkrop.

-I min optik ville det være bizart at anse bare maver, blotlagte skuldre eller blottede knæ for nøgenbilleder, der kan danne grundlag for en påtale, advarsel eller afskedigelse.

Redaktionen afsluttet: 01.02.2019