Dansk Industri: Gode erfaringer med SDU

SDU får flotte karakterer i rapport, der analyserer samarbejdet mellem erhvervslivet og universiteterne.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Landets virksomheder er meget tilfredse med at samarbejde med SDU. Det fremgår i en ny rapport, som hedder ”Danmark tilbage på vidensporet”, og som er udarbejdet af Dansk Industri.

Således svarer 84 procent af virksomhederne, at deres erfaringer med SDU er ”meget gode” eller ”gode”.

Sammen med Aalborg Universitet opnår SDU dermed de højeste karakterer i forhold til, hvordan virksomhederne oplever samarbejdet med landets otte universiteter. For Aalborg Universitet er tallet 87 procent.

Markant fremgang for SDU

300 danske virksomheder har deltaget i undersøgelsen, som blandt andet skal afdække erhvervslivets overvejelser i forbindelse med deres investering i forskning og udvikling.

For SDU er de nye tal opløftende. Universitetet lå i 2014 på en 5. plads i en tilsvarende undersøgelse, så der er tale om en markant fremgang.

-Det er en forbedring, som falder helt i tråd med vores strategi om at skabe værdi for og med samfundet, fortæller  Henrik Dam, der er rektor for SDU.

SDU RIO skal hjælpe virksomhederne

Han henviser til, at universitetet prioriterer samarbejdet med erhvervslivet højt og eksempelvis har etableret en enhed, der hedder SDU RIO. Den skal bygge bro til private og offentlige virksomheder og myndigheder.

Derudover har SDU en række overordnede strategiske indsatser, der indeholder konkrete forsknings- og innovationsprojekter, som gennemføres i samarbejde med virksomheder. Det er inden for velfærdsinnovation, open data samt droner.

-Vi lægger vægt på, at vores forskere bringer deres viden i spil. Samtidigt forsøger vi at være opsøgende over for virksomheder og fortælle dem, hvordan vi måske kan have gensidig gavn af hinanden, fortæller Henrik Dam.

Stærkt iværksættermiljø på SDU

Det er både forskere og studerende, der har fokus på det omkringliggende samfund. Blandt de studerende er der således skabt et stærkt iværksættermiljø, og på godt et år har de øget antallet af studenter start-ups fra 15 til næsten 100.

SDU deltager ligeledes i arrangementer, der handler om match-making mellem virksomheder, forskere og studerende.

-Vores samarbejde gælder i hele vores region, fortæller Henrik Dam: Og som et af flere eksempler henviser han til Sønderborg, hvor SDU uddanner ingeniører. Her har universitetet netop udviklet et nyt center for industriel elektronik, og det er foregået sammen med det lokale erhvervsliv.

SDU RIO

Afdelingen formidler kontakt mellem erhvervslivet og SDU.

Redaktionen afsluttet: 28.02.2018