Medarbejder på FNUG

Ny adjunkt på Institut for Matematik og Datalogi - ekspert i matematikdidaktik og STEM

Dorte Moeskær Larsen startede den 1. februar 2023 som adjunkt på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Hun har stor ekspertise i matematikdidaktik og STEM, og i hvordan STEM kan bruges til at skabe undersøgelsesbaseret matematikundervisning drevet af nysgerrighed.

Af Lisbet Foged, 10-02-2023

På FNUG skal Dorte Moeskær Larsen primært arbejde som leder af projektet LabSTEM+, som er en videreførelse af LabSTEM – et tre-årigt projekt, som blev afsluttet den 31. december 2022. Dorte skal især bidrage med sin viden om matematikdidaktisk forskning og udvikling af matematik- og STEM-undervisning. Hun underviser desuden i ”Matematik som undervisningsfag” og ”Fagdidaktik, fag og fagsammenspil”, og hun vejleder studerende og ph.d.-studerende, der skriver opgaver om STEM-didaktik.

Dorte Moeskær Larsens forskning har gennem mange år koncentreret sig om matematikdidaktikken. Hun har skrevet artikler om undersøgende matematikundervisning, udvikling af matematisk ræsonnementskompetence, læreres praksisanvendelser af læremidler i matematik, matematisk modellering, implementering og senest om matematikkens rolle i STEM.

Connie Svabo, centerleder, FNUG

Dorte Moeskær Larsen er med andre ord en forsker med stor ekspertise i matematikdidaktik og STEM, og i hvordan STEM kan bruges til at skabe undersøgelsesbaseret matematikundervisning drevet af nysgerrighed.

Hun er en grundig og systematisk forsker og projektleder med stor praksiserfaring, blandt andet som underviser på læreruddannelsen, og hun har en flot forskningsportefølje, hvor ph.d.-afhandlingen om udvikling og evaluering af matematisk ræsonnementskompetence fra 2019 er et vigtigt omdrejningspunkt.

Sin store viden bruger Dorte Moeskær – ud over som forsker på FNUG – som del af ekspertgruppen for grundskolen i National Center for Undervisning i Matematik (NCUM) og medlem af redaktionskomitéen for tidsskriftet MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik.

- Jeg er rigtig glad for at have fået Dorte som kollega og medarbejder i FNUG, fordi hun tilfører vores fagmiljø nogle vigtige kompetencer inden for forskningsbaseret matematikdidaktik, og så er det også et stort plus, at vi kan trække på hendes mange erfaringer som underviser både på universitetet, læreruddannelsen og i grundskolen, siger centerleder på FNUG professor Connie Svabo, som er projektchef for LabSTEM.

Folkeskolelærer, kandidat og ph.d.

Dorte Moeskær Larsen har en uddannelsesmæssig baggrund som folkeskolelærer med linjefagene matematik, fysik/kemi, idræt og dansk, som kandidat i didaktik med fokus på matematik og som ph.d. Hun har siden 2009 arbejdet på læreruddannelsen, hvor hun har undervist i linjefaget matematik og på forskellige diplommoduler og efteruddannelseskurser. I 2014 blev hun ansat som lektor på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun har arbejdet indtil nu.

Om Dorte Moeskær Larsen

Dorte Moeskær Larsen er adjunkt på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) med ansættelse på FNUG, hvor hun er projektleder for LabSTEM+ og desuden vejleder og underviser i matematikdidaktik og STEM.

Om Connie Svabo

Connie Svabo er professor i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hun er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA).

Redaktionen afsluttet: 10.02.2023